temperatuur inversie hoog plafond

Afzuiging, Mechanische ventilatie, roosters e.d.
Plaats reactie
zinneken
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw

temperatuur inversie hoog plafond

Bericht door zinneken » vr jan 09, 2009 6:46 pm

Wij hebben een hoog plafond (dak tot in de nok) in de living, waarin voor een stuk een open mezanine in zit (bureau).

Terwijl de temperatuur op de mezaninne 30°C bedraagt, is het beneden amper 20°C. Is het op de mezaninne 20°C, dan is het in de living zo'n 12-14°C.

De hele ruimte wordt verwarmt met een kachel. Er wordt dus steeds (koudere) lucht aangezogen (kachel verbranding).

Mijn vraag is, weet iemand hoe op een estetisch verantwoorde manier (en zonder de muren te moeten uitbreken e.d.) wij die warme lucht van boven naar beneden kunnen krijgen?

RvdB
Meesterklusser
Meesterklusser

Re: temperatuur inversie hoog plafond

Bericht door RvdB » za jan 10, 2009 3:58 pm

Ik denk dat dit alleen lukt door voor circulatie te zorgen. Daarnaast zou ik er voor zorgen dat de kachel haar verbrandingslucht (koude lucht) rechtstreeks van buiten haalt via een kanaaldoor de gevel (of onder de vloer door) en niet indirect onder de deuren door.

heger
verbouwer
verbouwer

Bericht door heger » zo jan 11, 2009 4:52 pm

je zou een fan aan het plafond kunnen hangen die de warme lucht terug blaast dit zie ik
veel in grote bedrijfs hallen en daar werkt het maar weet niet of dit haalbaar is

Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Bericht door Herman » di feb 10, 2009 7:15 pm

Er zijn ook buissystemen welke de warme lucht weer naar beneden brengen. Dit is een ventilator met daaraan een flexibele buis van stof of dun plastic. Ik weet niet of dat in je interieur te integreren is.

Om de boel fatsoenlijk warm te houden zit je met die hoge ruimtes al snel aan vloerverwarming te denken...
Inactief account

zinneken
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw

Bericht door zinneken » wo mar 25, 2009 9:47 am

Herman schreef:Er zijn ook buissystemen welke de warme lucht weer naar beneden brengen. Dit is een ventilator met daaraan een flexibele buis van stof of dun plastic. Ik weet niet of dat in je interieur te integreren is.

Om de boel fatsoenlijk warm te houden zit je met die hoge ruimtes al snel aan vloerverwarming te denken...
Kan interessant zijn - ken je zo'n buissystemen?

Plaats reactie