ventilator douche... en tegels badkamer muur

Afzuiging, Mechanische ventilatie, roosters e.d.
Post Reply
frank

ventilator douche... en tegels badkamer muur

Post by frank »

hallo ik heb 2 vraagjes , waarvan er 1 al eerder is gesteld maar nog niet echt een duidelijk correct antwoord is gegeven.

1. boven de douche cabine heb ik zo een soort ventilatortje hangen ( 20 bij 20 cm ) die ik met een schakelaar aan en uit kan zetten .. op het dak is hiervoor een zwart pilaartje geplaats. Maar telkens als het een beetje waait gaat dat ding automatisch draaien door de wind, en hierdoor kan je niet eens rustig in bad liggen. Is er een mogelijkheid waardoor dat ding van wind van buiten af niet gaat draaien ??

2. Op de badkamer zijn mijn tegels aan het scheuren van boven tot onder . nu hebben ze een houten achterwand gebruikt ( niet al te dik vind ik zelf ) en daarop de tegels geplakt , nu zijn net op alle naden van het hout de tegels aan het barsten. van boven tot onder al op 4 verschillende plaatsen . Aangezien dit een nieuw gebouw appartement is valt dit onder een verborgen gebrek en word dit gemaakt . Nu denkt de verkoper, die dit zelf heeft gebouwd ( particulier ) dat het ligt aan het wasmichine omdat het te snel zou centrifugeren ??? kan dit ... maar vooral hij wil de tegels eraf halen en dan maar aan een kant van de hout naat plakken en aan de andere kant niet , en dan de voeg weg laten en dit af kitten ??? is dit een goede oplossing ?? mij lijkt het gewoon dat het aan het dunne houten achter wandje licht ( een gips plaat was beter gok ik zo ).. dit probleem hebben alle 3 van de 5 appartementen ...

Alvast bedankt voor uw reactie...
Jan Hendrik
verbouwer
verbouwer

Post by Jan Hendrik »

Op de eerste vraag kan ik je geen antwoord geven. Op de tweede wel.

Multiplex (hout) is een ondergrond die onderhevig is aan uitzetting en krimp bij verschil in temperatuur en verschil in relatieve luchtvochtigheid. Met name de laatste is belangrijk in een douche. Doordat het hout gaat uitzetten kunnen de platen bol gaan staan als ze zijn opgesloten bij het plaatsen. Gevolg is dat het tegelwerk op de plaatnaden gaat scheuren. Tegelen op hout kan wel, maar geniet mijn voorkeur. Als je dit toch doet moet je met devolgende zaken goed rekening houden.

1 Gebruik een goede kwaliteit hout, het liefst garantieplex.
2 Houd bij plaatsing van de multiplex rekening met de werking van het hout. D.w.z. houd de platen rondom ca 7-10mm vrij en de plaatnaden onderling zo'n 3-5mm. Kit vervolgens deze plaatnaden
3 kit deze plaatnaden af of zet ze vol met kimpasta.
4 Primer de multiplex
5 Breng je band en coat aan. (zie voor verdere informatie deze site)
6 Breng een extra laag waterdichte pasta aan ter plaatse van de douchehoek tot ca 50cm buiten het sproeibereik. Dit als extra bescherming van je multiplex tegen vocht.
7 Verlijm je wandtegels met een pastalijm (Vele malen meer blijvend flexibel dan een poederlijm)
8 voeg af met een wd voeg
9 Kit de in en uitwendige hoeken en de wandvloerverbinding.

Het is natuurlijk ook mogelijk een andere ondergrond te nemen. In dit geval zou mijn voorkeur uitgaan naar groene gipsplaten. Bij ondergronden als gipsvezelplaten (zoals fermacel) kan hetzelfde schadebeeld ontstaan dan bij multiplex. (werken onder invloed van vocht).

Veel succes
technisch adviseur lijmleverancier
frank

Post by frank »

hoi,

bedankt voor je reactie.. In de douche is niets gebarsten gelukkig, telkens om de 6 tegels barst het ( zal wel de naad van het hout zitten ) nu is er op 1 plek net of de tegels een stukje naar binnen zijn gaan staan in een ^ vorm , met de voeg van de 2 tegels in het midden.. Terwijl er verder geen scheuren te zien zijn .. als je er een rechte lat op de tegels legt zie je dat het ongeveer 0,5 cm na binnen is gaan staan.. kan dit .. En wat zou dit moeten betekenen en moet hier wat aan gedaan worden ??.. Tevens zijn in alle hoeken de voegen flink aan het barsten, ligt dit dan ook aan het uitzetten van het hout ??
Jan Hendrik
verbouwer
verbouwer

Post by Jan Hendrik »

Zoals je het probleem omschrijft, kunnen er volgens mij 2 dingen gebeurt zijn.

1 Bij het plaatsen van de tegels zat de knik er al.

2 De multiplex platen zijn gaan uitzetten. Als deze opgesloten zitten en bol gaan staan, krijg je een knik bij de plaatnaden.

De laatste lijkt mij het meest logisch, maar de eerst kan ook.

Dat een voeg scheurt in de hoek verbaast mij niets. Dit komt vaak voor, met name als er met 2 verschillende materialen (ondergronden) is gewerkt. Elke ondergrond zet namelijk anders uit. Hierdoor kan een cementaire voeg scheuren. Daarom adviseer ik altijd de in- en uitwendige hoeken te kitten.

mvg

Jan Hendrik
technisch adviseur lijmleverancier
frank

Post by frank »

niemand een antwoord op men 1e vraag .....
Herbiek
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw

Post by Herbiek »

frank wrote:niemand een antwoord op men 1e vraag .....
Ik denk wel dat ik hier een antwoord op heb.
Je kunt ventilatoren krijgen die voorzien zijn van lamellen. Wij hebben er 1 van Vortice. Deze lamellen openen zich langzaam nadat de ventilator is gaan draaien en sluiten zich ook weer langzaam nadat de ventilator is uitgegaan. Als er de ventilator niet draait kan er vrijwel geen lucht langs te ventilator stromen en zal deze ook niet (of nauwelijks) gaan draaien.

De lamellen zitten in het zicht, de ventilator zelf daarachter.

Hoop je hiermee geholpen te hebben
Post Reply