barsten in voegwerk badkamer

Volg hier de verbouwing of bouw van leden van het forum.
rjongh

barsten in voegwerk badkamer

Bericht door rjongh »

In mijn badkamer heb ik (met hulp en op aanraden van een ervaren aannemer) met watervast multiplex een ombouw voor het inbouwreservoir en een kolom en plateau in de douchehoek gemaakt. Op diverse plaatsen in de douchehoek ontstaan nu scheuren in het voegwerk. Zowel hoog als laag, horizontaal als vertikaal, op kopse kanten in in het vlakke gedeelte. De voegen zijn spierwit en steenhard. Voor het voegwerk heb ik gebruik gemaakt van Schonox WD-flexvoeg wit. De badkamer is niet vochtig, de ventilatie is prima. Kortom, ik heb geen idee wat de oorzaak kan zijn. De tegels van 60x30 cm zijn in 2e instantie gelijmd met "Majolicol 682" van eurocol, nadat de SFK lijm van Schonox niet voldoende bleek te hechten.
Kan iemand mij helpen met de oplossing, wat kan de oorzaak zijn en hoe kan ik dit het beste oplossen?
Rick

Bericht door Rick »

Alles klinkt goed alleen SFK, ik zou de htl van shonox nemen de tegenhanger van majolicol.
Kan alleen bedenken dat de WPB is gaan werken, meestal ligt het aan het aanmaken van het voegwerk met b.v. te veel water maar je zegt dat de voegen keihard zijn!!!!
Weet je wat ik bel morgen de technische man van Shonox even, wil wel weten wat hij daarvan zegt!!!
Afbeelding
Tegelmonster of tegelmonsters makkelijk bestellen voor architect of professional.
rjongh

Bericht door rjongh »

Graag, ik ben zeer benieuwd naar zijn reactie.
rjongh

Bericht door rjongh »

Ik heb inmiddels een aantal voegen vervangen door kitvoegen, geen geweldige optie maar wel doeltreffend. De voegen tussen de tegels worden steeds talrijker. Ik heb grote twijfels bij het gebruik van multiplex in combinatie met grote tegels. Iedereen kan roepen dat dat moet kunnen maar ik zie en hoor mijns inziens veel te veel klachten, dat kan geen toeval zijn. Mijn advies: gebruik gewoon Ytong blokken, dan vookom je een hoop ellende. Het klinkt ook veel robuuster.
Rick

Bericht door Rick »

mijn excuses, de beste man van shonox tig keer gesproken maar door de drukte nog vergeten :oops:
Afbeelding
Tegelmonster of tegelmonsters makkelijk bestellen voor architect of professional.
rjongh

Bericht door rjongh »

Heeft de man van Shonox nog gereageerd? Kan het zijn dat te snel na het lijmen gevoegd is, waardoor het multiplex is gaan werken?
Rick

Bericht door Rick »

Ja ik de beste man gesproken, hij heeft zelfs belooft ook nog te reageren hier.
Volgens hem heeft schonox alle garanties op tegelen over wbp gestopt, reden is dat er erg veel soorten wbp op de markt zijn en dat sommige soorten erg werken(jouw geval). Sommige soorten hebben of bloeden een soort olie achtige substantie waardoor zelfs de lijm schonox los komt.
Het advies luidt:
Gebruik een plaat speciaal voor tegelwerk zoals b.v. een wediplaat.
Afbeelding
rjongh

Bericht door rjongh »

Ik was er al bang voor. Nu sta ik voor een dilemma, afbreken of improviseren. Voorlopig wordt het dat laatste, ook omdat het lijkt alsof de situatie zich stabilisseerd. Is er een goede manier om voegen te verwijderen? Met een stanly mes kreeg ik alsnog, zij het kleine beschadigingen. Met een Dremel ben ik bang dat de schade nog groter wordt. Of zijn er speciale hulpstukken voor?
Rick

Bericht door Rick »

Bij de prof. bouwmaterialen handel hebben ze een voegenkrabber, een soort tandenbortel met diamant op het eind. Daarmee krab je de voegen zonder al te veel beschadiging uit.
Afbeelding
Herman

Bericht door Herman »

Die hebben ze zelfs bij de Praxis.
Inactief account
rjongh

Bericht door rjongh »

OK, thanks