Beste, mensen,
Ik ben nieuw hier, en weet dan ook niet of dit de juiste plek is maar ik heb de volgende vragen:
Afgelopen maandag is er een een situatie ontstaan waarvan ik even niet precies weet welke stap en welke brief ik aan wie moet sturen. de situatie is het volgende:
Ons huis en het huis van de buren hebben een gezammelijke afvoer, waarbij het water van mijn dak middels een geul via zijn dak naar de gezammelijke afvoer op de keukens loopt.
Afgelopen maandag komt de aannemer/klusser van de buren met het volgende verhaal:
"We gaan de dak van jouw buren vernieuwen en daardoor sluiten we de afvoer van jouw dak af.
ik wil dit wel oplossen voor je maar dat kost je 500 euro, ik maak geen offerte"
Kort gezegd wat dat de mededeling... ik heb toen gezegd dat ik geen geld heb en ik geen problemen heb met dee huidige situatie (dus wat mij betreft dat alles blijft zoals het is)
De man deed heel erg "overheersend en dwingend, en probeerde ons over te halen, 500 euro te betalen voor het maken van een uitlaat aan mijn woning, een eigen water uitlaat."
Echter was deze man zo dominant en overheersend dat ik al meteen een raar gevoel kreeg over de sitatie.
de dag erna is mijn vrouw naar de buren gegaan om een afspraak te maken over de sitatie. en die avond (dinsdag) kwamen de buren praten over de situatie.
ik heb deze mensen, toen meerdere malen verteld dat ik het vreemd vondt dat ik binnen 2 dagen moest beslissen of ik 500 euro moet gaan betalen voor iets waar ik geen offerte van krijg en waarvoor ik ook niet verantwoordelijk ben naar mijn mening.
ik heb toen aangeboden dat ik begrijp dat de situatie misschien niet is zoals het hoort te zijn maar dat het door eerdere bewoners (niet meer te achterhalen wie dat heeft gedaan) deze sitiuatie is ontstaan en ik in redelijkheid natuurlijk wel wil meebetalen aan een oplossing maar dat ik wel vindt dat het hun probleem is omdat zij de dak sitiuatie wil gaan wijzingen.
ook heeft mijn vrouw contact gehad met met VEH en deze hebben 2 keer bevestigd dat dat niet zomaar kan.
Welke stap moet ik nu nemen om alles in alle redelijkheid op te lossen, dat ik 200 euro wil betalen voor iets wat niet mijn probleem is lijkt me toch meer dan redelijk (een dakafvoer en een klein stukje pijp), tevens is de afvoerpijp aan mijn woning gemonteerd en dat lijkt mij een goed aanknopingspunt dat dat in het verleden gedaan is in overleg.
het vreemde aan deze sitatie is:
1. De bewoners hebben mij niet vroegtijdig betrokken bij de tenemen stappen (zij wisten al weken vooraf dat er een wijziging zou plaatsvinden in de constructie maar hebben mij daar niet bij betrokken)
2. Ik heb voorgesteld de werkzaamheden uit te stellen zodat ik op redelijke termijn (1 maand) een dakbedekker kan zoeken die de werkzaamheden zou kunnen uitvoeren (ik ben hier inmiddels op terug gekomen omdat ik nu meer weet hoe het zou horen gaan).
3. Mij volgende stap zou moeten zijn volgens een collega; de dakdekker een aangetekende brief sturen met de vraag zijn verzekeringsgegevens te sturen met een CC naar de buren met daar in de tekst... Indien er schade ontstaat door het toe doen van werkzaamheden aan mijn eigendom door het afsluiten van een afvoer of andere werkzaamheden, zal ik u aansprakelijk stellen indien uw aannemer niet (voldoende) verzekerd is, ik betreur de gang van zaken omdat wij van mening zijn dat wij naar alle redelijkheid proberen de voortgang van uw renovatie niet te vertragen, echter in alle redelijkheid is de tijd van 2 dagen die u mij geeft ondoenlijk, tevens zijn de werkzaamheden een verbetering voor uw huis maar gaat dit mijn huis schade opleveren. waarvoor ik uw of uw opdrachtgever aansprakelijk stel.
4. Verder vraag ik me af wat ik nu zou moeten doen om schade te voorkomen..
U ziet er zijn een hoop vragen en onduidelijkheden, verder is de situatie voorons behoorlijk dreigend en ik vraag mij af of ik daar voor ook nog een aangifte zou moeten doen bij politie o.i.d.
Ik weet niet of ik de situatie voldoende heb uitgelegd maar als iemand mij kan wijzen naar een aantal goede voorbeeld brieven of ervaringen over een soortgelijke ervaring wil vertellen heel graag.
Buren gaan mijn dakafvoer afsluiten ? wat nu ?
- PimRitzen
Re: Buren gaan mijn dakafvoer afsluiten ? wat nu ?
Hallo,
De door u omschreven situatie is een complexe situatie die veelvuldig voorkomt. Hieronder zal ik kort ingaan op deze kwestie.
Als er schade optreedt aan uw woning door de geplande verbouwing van de buren, dan moet de veroorzaker daarvan de schade vergoeden. Mocht in uw geval deze schade zijn opgetreden, dan moet u de veroorzaker daarvan aansprakelijk stellen en verzoeken de schade te herstellen. Echter, u zult zelf moeten aantonen dat de schade nieuw is én dat de schade een direct gevolg is van deze werkzaamheden.
Om misverstanden over de aansprakelijkheid en de omvang daarvan te voorkomen kunt u met de aannemer van de buren een bouwschadeformulier opstellen. Tevens zou ik u willen adviseren foto's te maken van de bestaande situatie, dus vóór de verbouwing.
Verder maak ik uit uw omschrijving de volgende vraag op: welke rechten kan ik ontlenen aan de huidige situatie van mijn hemelwaterafvoer? Voor het beantwoorden van deze vraag zijn termijnen van belang (eventueel verjaring), de verleende bouwvergunning, de kadastrale situatie enz.
U geeft aan dat het een gezamenlijke afvoer betreft. In dat geval kunnen de buren niet zonder uw toestemming de hemelwaterafvoer weg laten halen; de hemelwaterafvoer is immers voor 50% uw eigendom. Maar ook voor 50% uw verantwoordelijkheid, bijvoorbeeld voor onderhoud en dergelijke.
In uw beschrijving geeft u echter ook aan dat 'de situatie misschien niet is zoals het hoort te zijn'. Ik zou u daarom willen adviseren naar een oplossing te zoeken waar beide partijen tevreden mee zijn. Overigens staat dit gedeelte los van de aansprakelijkheid voor schade die de aannemer veroorzaakt aan uw woning.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Vriendelijke groet,
Pim Ritzen
P.S. Het bouwschadeformuler kunt u downloaden met de volgende link: www.rkba.nl/bouwexploit.doc.
De door u omschreven situatie is een complexe situatie die veelvuldig voorkomt. Hieronder zal ik kort ingaan op deze kwestie.
Als er schade optreedt aan uw woning door de geplande verbouwing van de buren, dan moet de veroorzaker daarvan de schade vergoeden. Mocht in uw geval deze schade zijn opgetreden, dan moet u de veroorzaker daarvan aansprakelijk stellen en verzoeken de schade te herstellen. Echter, u zult zelf moeten aantonen dat de schade nieuw is én dat de schade een direct gevolg is van deze werkzaamheden.
Om misverstanden over de aansprakelijkheid en de omvang daarvan te voorkomen kunt u met de aannemer van de buren een bouwschadeformulier opstellen. Tevens zou ik u willen adviseren foto's te maken van de bestaande situatie, dus vóór de verbouwing.
Verder maak ik uit uw omschrijving de volgende vraag op: welke rechten kan ik ontlenen aan de huidige situatie van mijn hemelwaterafvoer? Voor het beantwoorden van deze vraag zijn termijnen van belang (eventueel verjaring), de verleende bouwvergunning, de kadastrale situatie enz.
U geeft aan dat het een gezamenlijke afvoer betreft. In dat geval kunnen de buren niet zonder uw toestemming de hemelwaterafvoer weg laten halen; de hemelwaterafvoer is immers voor 50% uw eigendom. Maar ook voor 50% uw verantwoordelijkheid, bijvoorbeeld voor onderhoud en dergelijke.
In uw beschrijving geeft u echter ook aan dat 'de situatie misschien niet is zoals het hoort te zijn'. Ik zou u daarom willen adviseren naar een oplossing te zoeken waar beide partijen tevreden mee zijn. Overigens staat dit gedeelte los van de aansprakelijkheid voor schade die de aannemer veroorzaakt aan uw woning.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Vriendelijke groet,
Pim Ritzen
P.S. Het bouwschadeformuler kunt u downloaden met de volgende link: www.rkba.nl/bouwexploit.doc.
- Herman
Overigens is dit meer een rechtenkwestie dan een bouwkwestie. Ik ben zelf destijds goed geholpen op www.rechtenforum.nl
Zeker niet om dit forum af te vallen, maar in dit soort situaties is het cruciaal juridisch exact de juiste gegevens te krijgen.
Zeker niet om dit forum af te vallen, maar in dit soort situaties is het cruciaal juridisch exact de juiste gegevens te krijgen.
Inactief account
- PimRitzen
Hoi Herman,
Als bouwkundig adviseur behoren juridische bouwkwesties tot één van mijn dagelijkse activiteiten. Vandaar mijn reactie op de kwestie met de regenpijp.
Vriendelijke groet,
Pim Ritzen
Als bouwkundig adviseur behoren juridische bouwkwesties tot één van mijn dagelijkse activiteiten. Vandaar mijn reactie op de kwestie met de regenpijp.
Vriendelijke groet,
Pim Ritzen