Patrick, Trisha en hun huis uit 1778

Volg hier de verbouwing of bouw van leden van het forum.
Patrishack

Patrick, Trisha en hun huis uit 1778

Bericht door Patrishack »

Hoi Ik ben Trisha,

Onlangs kochten we een huis uit 1778 met nog de originele buitenmuren en zonder fundering. We gaan het huis volledig opknappen dus niet platgooien en nieuwbouwen. ondanks dat moet er veel gesloopt worden voor er opgebouwd kan worden. We zitten nu in de sloopfase en my goodness we komen genoeg tegen. We plaatsten volledig nieuwe kozijnen van hardhout die we net besteld hebben. De muren hebben zich gezet maar de schoorsteenkanalen hebben extra zwaarte toegevoegd op de buitenmuren waardoor de twee buitenmuren links en rechts iets zijn verzakt. laten we opnieuw opbouwen= Daar zijn we over aan het denken..
De vloeren waren rot en de planning is dat we ze eruit halen en schuimbeton laten storten zodat we vloerverwarming kunnen leggen.
Het is een prachtig huis met een lekker stukje tuin (ruim 1700m2) maar zo nu en dan kunnen we wel wat tips gebruiken. Nu is Patrick gediplomeerd loodgieter en dakdekker. Al werkt hij nu in een commerciele functie in de installatiebranche, hij kan gelukkig veel zelf. Echter goede raad en ideen zij nooit weg. Wellicht kunnen we daaraan zelf ook bijdragen. Het zou dus maar zo kunnen dat we we veel te vinden zijn op dit forum vanaf nu.

Groet,

Trisha

P.s. Wat ik nog niet heb vermeld is dat we ondanks al deze werkzaamheden graag 1 mei over willen!
Een huis uit 1778!
Patrishack

En wat Foto's

Net als Michel en Hanneke dacht ik, laat ik wat foto's plaatsen...

Allereerst maar van de buitenkant.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Een huis uit 1778!
Herman

Bericht door Herman »

Genoeg te doen dus! In ieder geval kan je in de tuin je frustraties kwijt, mocht het binnen eens niet meezitten.

Huis ziet er van buiten nog niet eens zo gek uit. Alleen de kleurstelling is wat somber.
Inactief account
Patrishack

Somber inderdaad

Dat komt omdat het huis sinds jaar en dag bruin werd geschilderd. Ik ga het wit schilderen. Momenteel zit ik echter nog met de vraag of dat zo maar kan. De gemeente heeft het over welstandsgeld wat dan betaald moet worden (een aanvraag) Ikzelf ben echter van mening dat het huis al jaren bruin geverfd is, dus al een verflaag heeft. Nu wordt de verflaag echter wit (zoals meer huizen in de straat en wijde omgeving) Stiekem ben ik dus van plan om gewoon te beginnen met verven. Maar ja....kan ik dat maken?

De tuin daar hebben we trouwens een gratis auto bij gekregen :wink:

Afbeelding
Een huis uit 1778!
Herman

Bericht door Herman »

Ik zou het gewoon schilderen. Heb ik hier ook gedaan. De kozijnen gingen van bruin naar wit en blauw, en de voordeur van verveloos naar blauw...
Je loopt het risico dat een buurman gaat zeuren, maar dat is maar zelden. Hier in Gouda zijn een aantal panden monumenten, en andere beschermd stadsgezicht. Dan moet je wat voorzichtiger zijn. maar vaak is een melding naar de gemeente al genoeg (als je pand al in bovenstaande categorieen zit)

wat voor auto is dat? Ziet er leuk uit.
Inactief account
Patrishack

De buren zijn dolblij dat het huis eindelijk bewoond gaat worden (stond zowat 2 jaar leeg) en opknapt wordt.
Jij spreekt echter over kozijnen en deuren ik heb het over de hele gevel. Die valt best op als ie "ineens" stralend wit staat te wezen. Desondanks ga ik het gewoon doen. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat de gemeente gaat aanbellen en zegt: het moet weer donker uitwerpselenbruin worden.
Maar als ik dan het verhaal van van de forumgebruiker lees (o hoe heet ie ook weer) met de boerderij en de verbrijzelde voet.... En hoe lastig de gemeente bij hem deed. Tja, maar anderzijds heb ik ook zoiets van: "vooruit met de geït"
De nieuwe kozijnen zijn al gemaakt en prachtig. die krijgen ook een ander kleurtje, al moet ik nog bedenken welke. Als 'stylist' mag ik me richten op de kleurstellingen. Ik ben dol op metallic lakverven. Dit huis waar we nu nog wonen hebben we ook volledig gerenoveerd (al is een verbouwing wel even wat anders zeg!) De inrichting en kleurstellingen heb ik helemaal bedacht evenals de wandafwerking en het moet gezegd. Het huis stond nog geen maand te koop! :trotseglundersmilie:
De medewerkers van de gamma verfmengbalie kende me ondertussen bij naam! Veel heb ik gewerkt met metallicverven in ton sur ton. Maar of ik dat ook voor buiten zal gebruiken (kozijnen en deuren) weet ik niet. Het moet ook wel het karakter van een oud huis blijven houden al is dat ook met metallic goed mogelijk...
Ik volg de oude stelregel: Bij twijfel doe het (nog) niet!

De auto is volgens mij een racemini, Je had de loods moeten zien! Alfaromeo spiders en weet ik het wat niet meer aan ouwe oldtimerjunk. helaas niet bruikbaar voor ons dus hebben we de hele zwik af laten voeren. De tuinmini staat er alleen nog. Die vertrekt van de zomer.
Een huis uit 1778!
Herman

Bericht door Herman »

Afvoeren? OK, dat is ook een optie... Maar wellicht was het handiger geweest een oldtimer man de boel te laten beoordelen. Spiders die nog een beetje goed zijn (en met een beetje bedoel ik maar net meer dan een paar overgebleven raamrubbers) zijn nog wel wat waard.

Bij een boer in Frankrijk stonden op die manier enkele tientallen autos, ongerestaureerd meer dan 1 miljoen euro waard. daar is zelfs een boek over gemaakt: sleeping beauties.

Je auto in de tuin ziet er niet als een mini uit. Wat het wel is weet ik zo niet. maar waarschijnlijk heeft het ding aardig geleden, zo te zien. ik zal eens bij mijn auto-vriendjes vragen.
Inactief account
Patrishack

Hoi Herman,

het is idd geen mini. Er staat wel op wat het is maar ik weet het niet meer uit mijn hoofd. Echter de staat is zodanig dat er letterlijk niets meer bruikbaar is. Aangaande de alfa's, idem dito. Allemaal gestript en verspocht. Tevens was het zo dat we het huis met de loods (280 m2) vol zouden moeten kopen. Echter stond er voor pl/min. voor 15.000 euro aan chemisch afval in de loods. Ik heb de deal gemaakt dat de makelaar de loods leeg zou halen. Om de kosten te drukken hebben ze al het bruikbare daarin mee verkocht. Uiteindelijk vielen de kosten nog zwaar tegen ook. Dus voor ons was het pure winst dat zij verantwoordelijk waren. Het wrak in de tuin kan ik denk ik sowieso wel gratis lozen alszijnde oud ijzer. Wie hem ophaalt mag hem hebben.

Maar ik zal nog eens even kijken komend weekend wat voor een merk het is.

Patrishack
Een huis uit 1778!
Patrishack

Buren

@ Herman,

het scheelt ook wel dat het een vrijstaand huis is de eerste buren wonen toch zo'n 10 meter verop. Dat is wellicht anders dan een rijtje (waar we nu ook in wonen) Buren leggen daar een veel groter gewicht in de schaal.

Patrishack
Een huis uit 1778!