Latex op hout

BUTTON_POST_REPLY
qwertyabc
verbouwer
verbouwer
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON Ma Sep 03, 2007 8:03 pm

Latex op hout

Bericht door qwertyabc »

Een vraagje: de vorige bewoner van mijn nieuwe huis heeft een aantal houten balken volgekalkt met latex. Erg lelijk, dus ik wil er vanaf en de balken gewoon schilderen met hoogglans.

Is hier nog een speciale behandeling voor nodig of heeft er iemand tips? Of is het gewoon een kwestie van langdurig en grondig schuren :( ?

Bedankt alvast!
Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member
BerichtenCOLON 1058
GeregistreerdCOLON Vr Jan 21, 2005 1:06 pm

Bericht door Herman »

Flink schuren, liefst met een schuurmachine met stofafzuiging. Als het er erg dik op zit, kan een krabber ook dienst doen.

Neem een paar driehoekkrabbers, en slijp deze iets bol op de slijpsteen. Nu kan je krabben. Als een kant bot wordt (is al vrij snel) dan draai je de krabber. Heb je dit drie keer gedaan, dan neem je een andere. Als de krabbers op zijn, dan weer alle krabbers nieuw slijpen.
Dit is de enige manier om het werk nog een beetje draaglijk en met tempo te volbrengen. Krabben met een botte krabber heeft totaal geen nut.
Inactief account
qwertyabc
verbouwer
verbouwer
BerichtenCOLON 4

Bericht door qwertyabc »

Hoi Herman,

Dank voor je reactie! Is goed ontvetten en vervolgens in de grondverf zetten ook een optie of heeft dat geen kans van slagen?
Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member
BerichtenCOLON 1058
GeregistreerdCOLON Vr Jan 21, 2005 1:06 pm

Bericht door Herman »

Dan moet je het wel eerst goed geschuurd hebben. Ik heb wel eens een schilder gesproken die latex gebruikte als een soort lakplamuur, om de oneffenheden weg te smeren. Zelf zou ik het echter zo veel mogelijk verwijderen, tot je weer echte lak of kaal hout hebt, zo veel mogelijk.
Inactief account
qwertyabc
verbouwer
verbouwer
BerichtenCOLON 4

Bericht door qwertyabc »

ok, bedankt voor je hulp! ben benieuwd, ik laat het nog wel even weten!

Jaap
BUTTON_POST_REPLY