Schuimbeton

BUTTON_POST_REPLY
Patrishack
klusser
klusser
BerichtenCOLON 25
GeregistreerdCOLON Do Feb 01, 2007 9:53 am

Schuimbeton

Bericht door Patrishack »

In onze nieuwe oude woning willen we schuimbeton laten storten, nu vertede iemand me dat je bij beton in oude huizen op moet passen omdat de grondwaterdruk middels de betonvloer het hele huis kan laten werken (optillen als het ware) Het lijkt me wat sterk maar toch ben ik er wat huiverig voor. En zou zoiets niet kunnen worden opgelost door te werken met bv randisolatie? Of is dit sowieso een broodje aap verhaal?
ben benieuwd naar reacties..

Patrishack
Een huis uit 1778!
Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member
BerichtenCOLON 1058
GeregistreerdCOLON Vr Jan 21, 2005 1:06 pm

Bericht door Herman »

Ik kan me idd voorstellen dat dat gebeurt. Hangt echter wel van de grondslag af.

Heb je wel eens in een waterbed gelegen? Dat is een beetje hetzelfde effect. Bij mij in de regio moeten bouwbedrijven ook oppassen met het aanbrengen van grote hoeveelheden zand. De druk van het zand kan meters verderop de zwakke bodem van sloten omhoog duwen. En dan heb je opeens geen sloot meer, maar een bult stinkende bagger.

Maar het hangt dus helemaal van de grond af. Hier hebben we veen, (het beste te vergelijken met een verrotte spons), elders klei (te vergelijken met rubber) en ook hebben we veel zand (te vergelijken met een plank hout).

Dus vraag even na wat er onder je huis zit (gemeente) en overleg met een bouwkundige.
Inactief account
Patrishack
klusser
klusser
BerichtenCOLON 25

hmm

Het is oost groningen, dus ik vermoed veen.. of klei

Desondanks vraag ik me af of zulks dan niet op te lossen is door randisolatie aan te brengen of gewoon 5 cm langs de randen vrij te laten..
Ik merk namelijk wel dat het grondwaterpeilerg hoog is, we hadden laatst water in de put staan (die is slechts 1,30 diep!)

Wel bedankt voor je reactie trouwens!

Patrishack
Een huis uit 1778!
Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member
BerichtenCOLON 1058

Bericht door Herman »

Randisolatie maakt niet uit:

Je vloer (beton) drukt naar beneden, en drukt de omringende grond omhoog. En daar staan je wanden op...

Als jij in een waterbed ligt, en een ander gaat erbij liggen, ga je ook omhoog.

1,4 meter naar het grondwater is in deze omstreken veel. Hier varieert het van 0cm tot 40 cm...
Inactief account
Patrishack
klusser
klusser
BerichtenCOLON 25

verrek

Inderdaad, laat ik nou steeds gedacht hebben, dat de betonvloer in zijn geheel omhoog kwam en daardoor de muren zou doen verzetten. Maar wat jij zegt is uiteraard veel logischer. Het spannende aan het verhaal is dat het zo'n oud huis is dat er nog geen fundering onderzit. Nu staat het al wel tweehonderdzoveel jaar, maar we willen het graag nog even houden..

In prioncipe heb ik een offerte laten maken voor het storten van schuimbeton, echter...
Kweet niet kweet niet. Twee aannemers zijn er (ivm met neuw optrekken verzakte muur) bijgeweest. Deze zeiden "mwah"
Heb jij er wel eens van gehoord dat zoiets mogelijk is?
De vergelijking met het waterbed is wel treffend inderdaad...
Een huis uit 1778!
Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member
BerichtenCOLON 1058

Bericht door Herman »

Ik weet niet wat voor vloer er nu ligt? En wat er mee mis is. Ik begrijp dat vloerverwarming je doel is. En daarop natuursteen. Wellicht kan je op de oude vloer doorborduren, en op die manier wat geld besparen, danwel zodanig construeren dat er geen twijfel is over de constructie.

Dus vertel eens hoe de vloer er nu uitziet. Wellicht heeft Rick dan ook nog inspirerende ideeen.

En geen fundering? Ik neem aan dat de muur toch ergens op gefundeerd is. Al is het maar op een gemetselde fundering (cm of 60 de grond in), wellicht gestabiliseerd door koeiehuiden.
Inactief account
Patrishack
klusser
klusser
BerichtenCOLON 25

Volgens de makelaar en de aannemer staat het huis zo op het zand, een van de muren gaat er sowieso gedeeltelijk uit vanwege de verzakking door de schoonsteen (die we dus ook wegbreken) om het huis liggen betonplaten. In het huis liggen er binten gewoon op het zand daarover houten vloeren. en gedeelte (daar is het een stuk dieper zo 1,30) in de woonkamer daar is met bakstenen een soort van keldertje gemaakt. Daar stat regelmatig water in merken we waardoor de binten erboven zijn verrot.
Vanwege de verzakking is de gehele outen vloer ook kromgetrokken dus de hele vloer in de woon en studeerkamer (dat is namelijk het andere gedeelte dat is verzakt door ook een schoorsteenkanaal) moet in elk geval worden vervangen. Daarnaast heeft de vorige eigenaar een gedeelte van de hal al met beton gestort met vloerverwarming.

Dusss...
Goede raad is welkom
Een huis uit 1778!
Michel
Meesterklusser
Meesterklusser
BerichtenCOLON 105
GeregistreerdCOLON Zo Dec 11, 2005 5:54 pm

Bericht door Michel »

het huis zo op het zand

dat is uiteindelijk ook een fundering. We noemen dat een fundering op staal. In jullie geval is deze gemetseld tegenwoordig maken we meestaal strokenfundering van beton.

De vloer zal niet gaan drijven dat zou kunnen gebeuren als het grondwater niveau gelijk of hoger ligt deze druk namelijk het geheel omhoog afhankelijk van het tegengewicht. Je ziet dit vaak met kelders. Tijdens de bouw laten we die vol staan met water.

Is het al een spouwmuur? of komt er een nieuwe binnenmuur/wand?

Als er veel verzakking zijn kun het beste even een constructeur cq funderingsadviseur er bij laten komen. Die onderzoekt de grond en misschien dat de nieuw (schuim)beton vloer kan gebruiken als deel van fundering.

Persoonijk goede oplossing als de balken toch niks meer zijn. Let op graaf niet te diep, in iedergeval niet dieper dan de fundering want die zit denk ik niet diep. In extreme gevallen zou de fundering naar binnen kunnen komen als je de balk weg haalt (stabiliteit) Meestal komt het wel goed maar stel dat het anders is dan weet je in ieder geval dat je een voorziening moet treffen
Patrishack
klusser
klusser
BerichtenCOLON 25

Hmm, in dit geval ben ik zoals gezegd,de klushulp met voornamelijk kennis van afwerking, inrichting en kleurstellingen. Ik doe mijn best om alles goed te begrijpen en sta als een leergierige leerling rond aannemers en timmerlieden.Patrick heeft gisteravond nog even gekeken op het forum en was aangenaam verrast door de antwoorden en tips die her en der op de site te vinden zijn. We spraken nog even over de "schuimbetonkwestie" en het lijkt gewoonweg de beste optie. de hele vloer vervangen inc. binten en hoogteverschillen oplossen lijt onbegonnen werk. Voor pak en beet 2500 euro komt de betoncentrale 25 cm schuimbeton storten (120 m2) Pat als ervaren installatiemonteur legt er vloerverwarming op afdekvloer en voila laat de vloer maar komen...

Het zijn trouwens steensmuren (ja, ja ik heb goed opgelet) dus er moet nog een afwerkmuur tegen aan. Ik geloof niet dat Pat er een gemetselde spouw van wilde maken. Wel geloof ik wandisolatie en dan gipsplaat op tengels.
De aannemer die de muur opnieuw komt opmetselen (met de oude stenen) heeft in elk geval ing. voor zijn naar staan. Ik vermoed dat hij een goede opleiding in de bouwkunde heeft, al kan het geen kwaad dat na te vragen.
Mocht ik een constructeur c.g. funderingsadviseur willen contacteren, waar vind ik dan zo iemand?
Aangezien Pat fulltime en ik parttime werk en we 200 km verderop gaan wonen klussen we in het weekend en zo nu en dan kom ik voor afspraken heen en weer rijden op een van mijn twee vrije dagen.
Wellicht kan ik uitzoeken hoe duur/goedkoop het is om een funderingsadviseur te laten komen.

Goh, maar dat is dus ook een fundering.. Ik vond het al zo knap 227 jaar en gewoon op het zand blijven staan. De aannemer vertelde ons trouwens dat het w.s. aan de laksheid van de gemeente lag dat het ding niet op de monumentenlijst stond. Ik ben daar niet onverdeeld rouwig om trouwens...
Een huis uit 1778!
josbaars
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw
BerichtenCOLON 1
GeregistreerdCOLON Ma Sep 19, 2011 6:01 pm

Re: Schuimbeton

Bericht door josbaars »

Patrishack,

heb jouw onderwerp met belangstelling gelezen. Ben ook in 't bezit van een jaren 30 huisje in Dachten en overweeg de houten vloer te vervangen voor schuimbeton. Dit in verband met de aanleg van vloerverwarming. Hoop dat jij je ideeën destijds naar tevredenheid hebt kunnen utvoeren. Wat ik van jou wil weten is door wie jij destijds die schuimspecie hebt laten aanbrengen en wat de kosten daarvan (bij benadering) waren. Ik kom op diverse forums prijzen van ca. € 100,- tot € 120,= per kuub tegen, echter de vloerverwarmert die mij dit aanbied rekent wel heeeel andere (€ 580,= /kuub) bedragen. Heb jij suggesties? mvg Jos
jannieenevert
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw
BerichtenCOLON 1
GeregistreerdCOLON Zo Jan 15, 2012 3:36 pm

Re: Schuimbeton

Bericht door jannieenevert »

Hallo Jos,
Als jij wat hebt gehoordt over de prijzen van schuimbeton zou jij dat dan op deze forum willen zetten? Wij zijn ook op zoek naar een goede maar goedkope schuimbeton i.v.m. vloerverwarming maar het klopt er zitten zoveel prijsverschillen in. Alvast bedankt.
BUTTON_POST_REPLY