Renovatie dakkapel

BUTTON_POST_REPLY
Wieko
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw
BerichtenCOLON 1
GeregistreerdCOLON Zo Feb 25, 2018 5:10 pm

Renovatie dakkapel

Bericht door Wieko »

Beste forum,

Vorige week is ons bestaande dakkapel gerenoveerd door een aannemer.
Kunststof kozijn + 2 kunststof ramen geplaatst, oude bitumen dakbedekking verwijderd en nieuw EPDM aangebracht, boeiborden vernieuwd. Niets op aan te merken, ziet er keurig uit.
Echter, wat betreft de zijwangen, de oude bestaande beplating (=witte houten rabatdelen, behoorlijk groen geworden door weersinvloeden en al wat rottend aan de onderkant) hebben ze laten zitten en hier overheen hebben ze (koud) van die kunststof sandwich panelen gekit/geschroefd.
Daarnaast waren de sandwichpanelen een standaard maat waardoor de gehele zijkant niet in 1x bekleed kon worden. Ze hebben dus aan de onderkant een extra hoekje gezaagd en dit met kit vastgeplakt. Ook zijn de sandwichpanelen iets korter dan de bestaande beplating waardoor deze een centimeter of 2 onder de nieuwe sandwichpanelen vandaan komt. Dit is opgelost door een kunststof strip te monteren aan de onderzijde tussen de oude en de nieuwe beplating.

Mijn vraag aan jullie is: kan het kwaad dat de nieuwe sandwichpanelen koud op de bestaande beplating zijn gemonteerd?
Ik heb hier en daar eens geïnformeerd en krijg tegenstrijdige antwoorden. De 1 zegt er hadden eerst latten op de oude beplating gemonteerd moeten worden en dan pas de nieuwe sandwichpanelen. Dit om condensvorming te voorkomen.
De ander zegt dat het geen kwaad kan omdat de ventilatie achter de oude panelen behouden is gebleven?

Wie heeft er nu gelijk?

Ik hoor het graag!
(de rekening is nog niet betaald dus als we problemen krijgen in de toekomst met deze werkwijze...)

Groeten,
Willem
Gebruikers-avatar
Rick
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member
BerichtenCOLON 772
GeregistreerdCOLON Do Dec 30, 2004 6:57 pm

Re: Renovatie dakkapel

Bericht door Rick »

Het klopt dat de ventilatie achter de oude panelen behouden blijft echter er is een ander probleem. Het rottingsproces stopt niet, zal wel vertraagd worden omdat de oude panelen niet meer aan weersomstandigheden onderhevig zijn. In mijn optiek geen nette oplossing. De nieuwe panelen zullen op een gegeven moment loskomen van het rotte hout.
Afbeelding
Tegelmonster of tegelmonsters makkelijk bestellen voor architect of professional.
BUTTON_POST_REPLY