ik zit met een vraag waar ik me niet uit kan googlen….

Ik wil zonnepanelen op mijn huis leggen. Ik kreeg te horen dat sommige dakpannen niet een eeuwige levensduur hebben.
Ik heb een aannemer langs laten komen en deze gaf aan dat mijn dakpannen aan vervanging toe zijn. Hij waarschuwde nog dat, als dakpannen eenmaal vocht doorlaten je het pas gaat zien door lekkage-plekken aan binnenzijde, en dan kan je ook aan de binnenzijde en je halve dak vanwege rot vervangen....
Voor de zekerheid heb ik een 2e aannemer langs laten komen en die lachte me uit, een schuin dak heeft niets te lijden. Hij had er nog niet eerder van gehoord dat dakpannen aan het einde van de levensduur waren en vervangen moesten worden, "dakpannen hebben een langere levensduur dan jij".
Mijn huis uit 1976 heeft beton-dakpannen (is mij verteld). ik heb een huis met een schuin dak van tussen 30 - 40 graden. Ook is mij verteld dat deze dakpannen een levensduur hebben van 30-50 jaar. Deze gegevens mbt levensduur kan ik terugvinden op google...

Mijn dakpannen zijn grauw grijs van kleur, lijkt een poreuze structuur, bij schoonmaken van mijn dakgoot heb ik het idee dat ik gruis van mijn dakpannen eruit aan het scheppen ben dus slijtage klinkt niet ondenkbaar in mijn oren, pannen breken relatief makkelijk (hoekjes eraf, putjes in de pannen)....
Bij plaatsing zonnepanelen wil ik graag dat mijn dak niet na een jaar opeens vervangen moet worden. ook wil ik voorkomen dat ik lekkages te laat signaleer... De meeste zonnepanelen die ik op bestaande bouw woningen gemonteerd zie zijn echter gelegd op bestaande daken waarvan de dakpannen niet zijn vervangen.
Mijn vragen:
- heeft iemand ervaring met dakpannen, en dan met name met oudere dakpannen? Komt lekkage wel eens voor? Bij navraag hoor ik namelijk alleen dergelijke verhalen bij kapotte dakpannen, niet van dakpannen die "op" zijn
- ik kreeg een tip dat ik na een bui eens moest kijken of mijn dakpannen aan de onderzijde vochtig zijn (dat was dan een teken van vochtdoorslag) - is dit een reeele manier om pannen te controleren? (M.i. is het altijd het onderdeel wat je niet controleert die voor de problemen zorgt).
- klinkt bovenstaande omschrijving van de dakpannen als beton-pannen?
Kan iemand mij verder helpen of hebben jullie tips?
Alvast bedankt!
Martijn