Badkamervloer verhogen met bouwplaat

lodewijk

Badkamervloer verhogen met bouwplaat

Bericht door lodewijk »

Op deze site heb ik al heel wat gelezen over de manier waarop een badkamervloer verhoogd kan worden. De manier die ik bedacht heb wil ik graag voorleggen. Ik ben benieuwd of hier al ervaring mee is opgedaan.
De vloer is gewoon beton, (nieuwbouw woning). In de bouw heb ik een afvoer (5cm), warm en koud water laten doortrekken naar deze plek op zolder. Inmiddels ben ik klaar met de muren (7cm Ytong) en wil nu een inloopdouche maken. Die wordt ongeveer 90 cm breed en in totaal 210cm. De easydrain wil ik bij de ingang leggen. De douche vloer is daarvandaan dan dan opgedeeld in twee stukken van 120cm x 90 (de eigenlijke douche ruimte) en een stuk vloer van 80cm x 90 cm (de inloop waar ook spatwater terecht kan komen).

De easydrain is in totaal ongeveer 10cm hoog. Beton wil ik niet storten want de ruimte wil ik ooit weer ergens anders voor gebruiken. Op de site van Wedi kwam ik op het idee om sanitair bouwplaten te gebruiken en de ondergrond met polystyreen platen op te vullen. Alleen bij de drain en het afschot (wat overdreven op de schema tekeneing) wordt met specie of beton gewerkt.

Wat ik graag wil weten:
Kan het afschot ook met egalisator worden aangebracht.
Is de folie rondom het beton van de drain wel handig, want volgens mij er dan nergens hechting aan de ondergrond. Is het misschien beter om de folie rondom de drain te trekken zodat er een flens net onder de bovenrand ontstaat die dan onder het tegelwerk wordt geplakt.

Afbeelding
Herman

Bericht door Herman »

Beton is zo weer weg hoor, als het moet.

Gewoon het beton op een plaat storten, of op folie. Als het weer weg moet, een puntbeitel in de sloophamer, en bij mij was 4 m2 beton binnen 5 minuten in hapklare brokken gebroken.
Inactief account
lodewijk

Bericht door lodewijk »

Ik ga het toch maar anders doen. Laag van 5 cm ytong, waar ook het leidingwerk in weggewerkt kan worden en daarboven op een zandcementvloer (20 a 30mm) met afschot. Ik denk dat ik eerst de ytong blokken moet behandelen met primer voordat het zand cement er op moet, iemand daar ervaring mee?
nonhandyman

Bericht door nonhandyman »

Wij hebben ervaring met schuimbeton. Werkt erg goed. Ik heb op dit forum al meerdere uitleggen hiervoor gegeven.
Weegt maar 1/4 van gewoon beton.

Succes.
cabrio125

Bericht door cabrio125 »

Ytong weglaten is daar niet voor bedoeld,betonvloer insmeren met papje van portland en water (voor de aanhechting).En dan gewoon in een keer een cement dekvloer leggen.

Met ytong blokken als opvulling ligt straks de vloer los.

De laagste easydrain is 7,5cm,scheelt weer 2,5cm dekking.