Hallo, wij hebben het achterhuis van een boerderij gekocht en staan nu voor een compleet lege zolder, waar ik op het moment flink wanden aan het zetten ben (houten stijlen' 2"3, installatie ertussen daarop gips)
Ik heb in de buurt van de badkamer nog even gewacht, wand ik hoorde pas dat je beter eerst een betonvloertje kan storten en daarop de wandjes plaatsen ipv de vloer tegen de wandjes? Wie kan hierin advieseren?
Badkamerwanden op badkamervloer of andersom?
- Manus
Ik ben misschien wat conservatief, maar ik zou geen badkamer bouwen van 2x3 tjes en gipsplaten. In plaats daarvan zou ik liever kalkzandsteen of eventueel gipsbetonblokken gebruiken. Vocht en hout / gips is een ongelukkige combinatie.
Kijk maar eens op dit forum hoeveel mensen problemen hebben met gescheurde tegels, bolstaande wanden etc.
Hoe dan ook: zorg dat je vloer goed op afschot ligt, en gebruik kimband.
Een groot deel van de klachten kun je dan al voorkomen.
Kijk maar eens op dit forum hoeveel mensen problemen hebben met gescheurde tegels, bolstaande wanden etc.
Hoe dan ook: zorg dat je vloer goed op afschot ligt, en gebruik kimband.
Een groot deel van de klachten kun je dan al voorkomen.
- cabrio125
badkamer
waar is de bestaande verdiepings vloer nu van gemaakt hout of beton?
- Toizz
badkamer
De bestaande vloer is gemaakt van een balkenlaag rustend op het binnnenblad van de spouwmuren. Daarop liggen gewoon vloerplaten. Misschien moet ik eerst een uitsparing in de vloerplaten zagenm zodat de lewisplaten weer iets lager ligt. Worden ytong / kalkzandsteen blokken niet verschrikkelijk zwaar?
bedankt voor jullie reacties
bedankt voor jullie reacties
- Manus
Ik kan niet over de specifieke situatie oordelen en ben ook geen expert in draagconstructies, maar normaal is een balklaag wel berekend een dusdanige belasting. In oudbouw zie je vaak op de eerste verdieping tussenmuurtjes (van kalkzandsteen) staan die worden gedragen door de balklaag. Op de begane grond staat daaronder lang niet altijd een muur.
Ytong blokken wegen trouwens nog minder.
Ytong blokken wegen trouwens nog minder.
- Toizz
Nu heb ik mijn broer gesproken. En die heeft wel eens een badkamervloer gelegd van Aqua panel van Knauf, dit zijn cement platen. De naden en kieren kunnen gewoon afgedicht worden met een speciale bijgeleverde kit. Het voordeel hiervan is namelijk het gewicht / en de badkamervloer wordt maar 2 a 3 cm hoger als de overloop.
Is er iemand die hier nog meer ervaring mee heeft? Zo ja, garandeerd dit net zoveel waterdichtheid als storten?
check
www.isolava.be/pdf/aquapanel%20knauf%20algemeen_nl.pdf
info en tips altijd welkom!!
Is er iemand die hier nog meer ervaring mee heeft? Zo ja, garandeerd dit net zoveel waterdichtheid als storten?
check
www.isolava.be/pdf/aquapanel%20knauf%20algemeen_nl.pdf
info en tips altijd welkom!!
- Toizz
Ik ben er waarschijnlijk uit hoe ik het ga doen:
Ik heb ethanietplaten besteld. Sterker als gips schimmelt ook niet. Zijn cementgebondenplaten. Houten regels heb ik al geplaatst. Eerst schroef ik de platen tegen de wand en dan ga ik lewis leggen en afvoeren maken.
Een grappige tip van mijn loodgieter is: De retourleiding van de wandradiator als vloerverwarming door de vloer laten slingeren zodat je hier ook nog vloerverwarming kan gnieten. dat ben ik ook van plan.
Vergeet ik nog wat of hebben jullie nog goede tips?
Moet er tussen de Lewis+beton en de wand alleen kimband of ook nog een tempex/piepschuim rolletje?
Hoe hoog is dat kimband??
Bedankt! Teus
Ik heb ethanietplaten besteld. Sterker als gips schimmelt ook niet. Zijn cementgebondenplaten. Houten regels heb ik al geplaatst. Eerst schroef ik de platen tegen de wand en dan ga ik lewis leggen en afvoeren maken.
Een grappige tip van mijn loodgieter is: De retourleiding van de wandradiator als vloerverwarming door de vloer laten slingeren zodat je hier ook nog vloerverwarming kan gnieten. dat ben ik ook van plan.
Vergeet ik nog wat of hebben jullie nog goede tips?
Moet er tussen de Lewis+beton en de wand alleen kimband of ook nog een tempex/piepschuim rolletje?
Hoe hoog is dat kimband??
Bedankt! Teus