Balklaag in steense muur vervangen/"upgraden"

evduijn

Balklaag in steense muur vervangen/"upgraden"

Bericht door evduijn »

Hallo
in een huis van rond 1900 zijn aan achterzijde v huis (regenzijde) een aantal houten balkkoppen van de verdiepingsvloer totaal verpulverd (hoe verassend!).
Deze balklaag wordt onderweg nog eens extra ondersteund door de muur van de naastgelegen gang. Nu wilde ik eigenlijk twee zaken verenigen: ik wil de draagbalken laten vervangen door dikkere maar dan zodanig dat voldoende draagkracht ontstaat om die ondersteuningsmuur ook meteen te kunnen laten vervallen (betreft hier een muur die alleen de balklaag ondersteunt; er staat geen muur bovenop, muur stopt bij onderzijde vloerdelen verdiepingsvloer)

Wens is dus nu:
- dikkere balken in balkdragers opgehangen (gaten waarin balken nu in steense muur zitten dichtmaken met cement). De voorzetwand zal deze uiteindelijk aan het oog onttrekken
- muurankers zoals die op diverse balken aanwezig zijn ontroesten indien mogelijk en in menie zetten, daarna weer met balken verbinden

Uiteraard volgt rekenwerk hieraan van constructeur maar had alvast wel een aantal praktische vragen:
- huidige balken zijn van grenen. Is er een reden op te noemen waarom vuren minder geschikt zou zijn? Ik weet dat vuren wat slechter tegen vocht kan maar de balk zit straks niet meer in de muur maar tegen metaal van balkdrager aan. Ook zet ik balkkop dik in de menie. Is vuren dan wel ok? Iemand hier een idee over? Daarnaast: Grenen balken van 6 meter lang (en ca. 220x80mm) komen niet zo veelvuldig voor ls vuren en zijn ook een stuk duurder, vandaar. Als het wel beter is dan doe ik het natuurlijk wel!
- iemand een idee hoe ik bij het gebruik van balkdragers de pen/veer van het muuranker met de balk verbindt? Of zijn er daarvoor speciale ankers?

hartelijk dank alvast!
Erik
RvdB

Bericht door RvdB »

vuren hout is prima geschikt. Grenen wordt eigenlijk nooit meer als constructiehout gebruikt.
Let er wel op dat je hout koopt dat de juiste sterkte klasse heeft C18 of C24 welke dit moet zijn zal de constructeur vermelden.

Ik begrijp niet wat voor balkdragers/ankers je precies bedoeld, hier zijn zoveel soorten in... heb je een foto?
evduijn

Bericht door evduijn »

Hoi!
tussen deze twee typen twijfel ik:
(A) Afbeelding (B)Afbeelding
Dat muuranker waar ik het over had kan met z'n verbindingspen waarmee het aan de balk vastzit wel makkelijk langs het ene type balkdrager, langs het andere zit er een montageflens in de weg
Bij de ene balkdrager (A) heb ik constructief gezien extra zekerheid door hem in de muur vast te zetten (inslijpen), type (B) niet
M.a.w. ik was aan het afwegen en vroeg me ook af hoe dit tijdens renovatieprojekten wordt gedaan. Ik zal denk niet de enige zijn die de balken in zo'n oud pand moet vervangen terwijl er steense muren aanwezig zijn waar de balken in zitten

Ben voor beide oplossingen wel gewaarschuwd voor het voortijdig wegroesten van de balkdragers
Een van de muren waar ze op bevestigd worden staat nl. op de regenzijde en is (net als de andere) steens en nogal klam. Kreeg al tips over een stukje dakbedekking tussen muur en balkdrager. Zal ze natuurlijk wel in de menie zetten en met rvs-bouten vastzetten. De balkdragers zelf zijn in rvs helaas niet te koop (althans, niet kunnen vinden)

Groeten
erik