Goedendag,
Een dezer dagen heb ik de stoute schoenen aan getrokken en heb de houten vloer in mijn woonkamer verwijderd.
Mijn voornemen is hier een betonnen vloer te maken.
Echter mijn zorg is de, zich gedeeltelijke (ongeveer voor de helft) onder de vloer bevindende, gewelfde kelder.
Dient te worden vermeld, dat het een kelder betreft uit de 18e eeuw opgebouwd uit een soort veldbrandsteen met kalkcement.
Daarop is in 1924 de huidige (boeren)woning gebouwd. (geen bouwtekeningen beschikbaar)
De kelder is zeer vochtig en er bevind zich dan ook op sommige plaatsen een soort witte fluwelen "plafond -en wandbedekking".
Onder de vloer, van de woonkamer ontdekte ik roodbruin zand.
Voelt enigzins vochtig aan, doch is niet geklonterd dus rul.
Dat de vloer toch wel vochtig is bleek uit de toestand van de balken die op het zand lagen waar de vloer op zijn beurt weer op lag.
Oude eikenhouten balken die ooit een dak gedragen hebben zijn hiervoor gebruikt.
Deze waren ruimschoots voorzien van houtwormgangen en waar ze op het zand gelegen hadden kon ik met mijn vingers het eikenhout zo afbreken.
Mijn vraag is of ik ongestraft een betonnen vloer van een 10 cm dik van 20 m2 kan leggen.
Mijn voorbereidingen:
Landbouwplastic op het zand, tempexplaten met daarop tegels en de ijzeren matten.
vriendelijke groet,
Gert-Jan
Betonnen vloer storten op gewelfde kelder
- bliek79
Re: Betonnen vloer storten op gewelfde kelder
een vloer van beton betekent dat de grond veel meer gewicht moet gaan dragen dan met de houten vloer die je voorheen had. je zou eerst zeker moeten zijn dat de ondergrond sterk genoek is om deze vloer te dragen hiervoor zou je het beste een constructeur kunnen verzoeken dit te berekenen
met vriendelijke groet
met vriendelijke groet