Betonvloer op zand MET zwaluwstaartplaten ?!

evduijn

Betonvloer op zand MET zwaluwstaartplaten ?!

Bericht door evduijn »

Hallo
wil mijn aan het huis gemetselde halfsteense schuur met plat dak bij mijn huis gaan betrekken als nieuwe entree (hal) en badkamer/wc zodat in het huis zelf ruimte vrij komt
Hiervoor moet uiteraard veel aan de schuur gebeuren (voorzetwandisolatie, isoleren dak, bouwaanvraag etc., o.a. ook omdat er een doorgang naar het huis moet komen)

'Kamp' echter nog met het volgende dilemma:
De vloerhoogte van huis en schuur moeten uiteindelijk met elkaar corresponderen. Nu, het huis heeft een vrij lage vloeren de schuur is (net als het huis) op staal gefundeerd (dit is normaal in deze regio, droog 'geel' duinzand, grondwaterstand erg laag). De fundering van de schuur is echter (niet verrassenderwijs) beperkter in omvang maar ook ondieper. Mijn vraag is hoe kan ik hier een zo laag mogelijke betonnen vloer in kan krijgen (ik wil tegels met vloerverwarming) zonder dat de vloer hoger uitkomt dan die van het huis

Ik had gedacht aan de volgende aanpassingen tov de gangbare op zand gestorte vloeren om dit te bereiken:

(- zandlaag vlak maken / inwateren)
- folie
- PUR/PIR platen ipv EPS, daarmee dikte te halveren (5cm)
- schuimband langs wanden
- folie
- zwaluwstaartplaten met vloerverwarmingsslangen erop en 4cm beton boven hoogste deel zwaluwstaartplaat, dit is de min. eis voor zwaluwstaartplaten met v.v. (i.p.v. 10cm beton & wapeningsnet)
- beton vlak afreien langs reilatten aan weerszijden
- later hierop tegelen

Is dit een goede opbouw?
Ik heb dan een vloer die incl. isolatie 10cm hoog is (excl. tegels dan)
Andere tips?
Ik weet dat zwaluwstaartplaten normaal gesproken voor balklagen worden gebruikt maar in deze toepassing...??
Moet nog wel iets verzinnen voor mijn riolering e.d. :roll:

In ieder geval hartelijk dank alvast voor het meedenken!
Erik
Herman

Re: Betonvloer op zand MET zwaluwstaartplaten ?!

Bericht door Herman »

Waarom graaf je het zand niet 10 cm dieper weg? Als je dat netjes doet, en "ongeroerd" zand achterlaat, dan heb je een mooie ondergrond voor een vloer die op de officiele methode gemaakt wordt.
Inactief account
evduijn

Bericht door evduijn »

Hallo Herman
ik kan helaas niet dieper omdat ik dan al op de diepte aankom waar de voet van de fundering begint. In mijn voorstel begin ik met folie/isolatie al op de helft van de onderste steen van die funderingsvoet dus dieper kan ik niet
Als ik van daaruit een normale constructie zou toepassen dan kom ik hoger uit dan de hoogte van de vloer in het woonhuis (woonkamer)
Omdat de schuur deels de hal gaat worden (deels badkamer) zou dit betekenen dat ik vanuit die schuur (hal) een afstap krijg de kamer in en dat wil ik zoveel mogelijk voorkomen

p.s.: dit alles komt omdat de vloerbalken van de woonkamer redelijk laag zijn opgelegd en de fundering van de schuur nog ondieper is dan die van het huis. Die twee gecombineerd...

groeten
erik
RvdB

Bericht door RvdB »

Ik heb mijn twijfels... Zou het eens bij de leverancier van de platen vragen.

NB je hoeft maar 1 keer folie te gebruiken... helemaal onderop.
evduijn

Bericht door evduijn »

Hallo
waar twijfel je precies aan: de corrosiebestendigheid van de platen of de stijfheid ervan (of iets anders)?
Ik vraag inderdaad sowieso maar na ja

p.s.: bedankt voor folietip :wink:

groeten
erik
evduijn

Bericht door evduijn »

nog even een update. Heb op jullie advies navraag gedaan en eea blijkt geen probleem te zijn mits op enkele zaken te letten (heb namen van bedrijven/personen afgekort)
Dacht misschien wel goed deze info even te delen
Groeten en bedankt!
Erik
  • L.S.,
    zolang de vloer draagt is dit geen enkel probleem.
    Zaak is wel, zeker te stellen dat de onderliggende zandlaag zich niet verplaatst danwel ongelijkmatig verzakt. Mocht dit laatste niet het geval zijn, is het geen enkel probleem een vloer op zwaluwstaartplaten te storten van 50mm dik.
    Vriendelijk groetend,
    E.J. P.
    Duofxx B.V.

Goedemorgen,
    LEWxx Zwaluwstaartplaten kunnen inderdaad ook worden toegepast op drukvaste isolatieplaat.
    Wij adviseren u wel om er zorg voor te dragen dat er geen vocht tussen de LEWxx platen en de isolatieplaten kan komen zodat een lange levensduur van de platen is gegarandeerd.
    Met vriendelijke groet,
    Reppxx b.v. Bouwspecialiteiten
    R v D, Hoofd verkoop binnendienst