ben (was?) van plan m'n houten vloer / balkenlaag in huis 1896 (steense muren op staal gefundeerd) te vervangen door een niet dragende betonvloer (zelf storten 'op zand')
lees echter het eea over mogelijke problemen wanneer je een houten vloer vervangt door een (op zand) gestorte betonvloer:
- ter plaatse v betonvloer plaatselijk wegdrukken v. grondwater waardoor dit terplaatse van fundering weer omhoogstuwt en fundering 'optilt'
- uitzetten van grond onder betonvloer i.g.v. (strenge) vorst waardoor zijdelings wegdrukken (muur op) fundering
Mijn vraag: zijn er ook nog veilige opties?
=> Ik lees over schuimbeton (is dat hetzelfde als lichtgewicht beton dat in de bouwmarkt te krijgen is?) om daarmee de druk te verminderen
=> Ook zat ik te denken over de mogelijkheid van zwaluwplaten direkt op het zand (nou ja, met daaronder nog folie en evt. isolatie), dit om het totaal benodigde volume beton te verminderen en toch een stijve vloer te krijgen (die meteen al gewapend is door de zwaluwplaat)
Of is dit een heel gek idee. Heb er in ieder geval nog nooit van gehoord omdat ze immers meestal (altijd) op een balklaag worden toegepast
Dit i.c.m. lichtgewicht beton direkt op het zand/folie/isolatie moet dan al een grote verbetering zijn
Ik hoor het graag!!
Erik[/list]