De opbouw van de nieuwe begane grondvloer bij onze verbouwing is als volgt:
- verdicht zandbed
- drukvaste isolatie
- folie
- betonvloer
- afwerkvloer
- vloertegels
In de afwerkvloer wil ik graag vloerverwarming aanbrengen. Mijn vraag is of ik nog isolatie tussen de vloerverwarmingsslangen en de betonvloer moet aanbrengen aangezien de betonvloer reeds (aan de onderzijde) is geïsoleerd?
Bij voorbaat dank voor jullie reacties!
Positie isolatie bij vloerverwarming
- RvdB
Re: Positie isolatie bij vloerverwarming
antwoorde is nee:
Je situatie is ideaal want de warmte komt zo in de ruwe vloer. Hoe meer wrmte in de massa hoe zuiniger je stookt want het koelt veel minder snel af.
Je situatie is ideaal want de warmte komt zo in de ruwe vloer. Hoe meer wrmte in de massa hoe zuiniger je stookt want het koelt veel minder snel af.
- EPA adviseur
Het is beter om toch te isoleren. De constructie zal namenlijk warmer worden en daardoor meer warmte afgeven aan het onderliggende pakket. De meeste warmte wil je toch in de kamer hebben 
- RvdB
Toch niet doen...
Tegenwoordig maken wij regelmatig woningen met warmtepompen (lage temp) deze verwarming wordt nooit met extra isolatie ertussen gelegd. met de reden die ik eerder noemde: Je wilt je massa zo warm mogelijk hebben en 10cm beton is een mooie accumulator! De warmte naar buiten bij 100 of 120 mmEPS 100 is nihil.
Ervaring leert gewoon dat je huis harder afkoeld bij die extra isolatielaag en je dus meer moet stoken.
Daar komt bij dat je de kosten van een hoogwaardige dunne isolatieplaat die bovenop de ruwe vloer komt er niet "uit stookt" al zou ik ongelijk hebben.
Tegenwoordig maken wij regelmatig woningen met warmtepompen (lage temp) deze verwarming wordt nooit met extra isolatie ertussen gelegd. met de reden die ik eerder noemde: Je wilt je massa zo warm mogelijk hebben en 10cm beton is een mooie accumulator! De warmte naar buiten bij 100 of 120 mmEPS 100 is nihil.
Ervaring leert gewoon dat je huis harder afkoeld bij die extra isolatielaag en je dus meer moet stoken.
Daar komt bij dat je de kosten van een hoogwaardige dunne isolatieplaat die bovenop de ruwe vloer komt er niet "uit stookt" al zou ik ongelijk hebben.
- EPA adviseur
De kosten van een isolatieplaat er niet uit stoken kan ik in mee gaan, maar je massa altijd warm houden is per definitie niet altijd waar. Als je een lichte bouwconstructie neemt dan is je woning sneller warm, maar ook sneller afgekoeld. Ideaal voor als je niet vaak thuis bent of in de kamer het maar een paar uur warm wilt hebben. Bij isolatie onder je vloerverwarming zal de woning eerder warm zijn, maar ook eerder koud dat klopt. Het heeft voor en nadelen. Maar dat heeft bijna alles. LTV in grote gebouwen is ideaal ja. Dan moet je wel je massa warm houden, maar je hebt het ook nodig om je gebouw te koelen. Daarom moet je je massa beheersbaar en controleerbaar maken. Vooral koelen tegenwoordig met al dat glas.