heb een vraag over een huis, gefundeerd op staal, zonder kruipruimte, zonder last te hebben van vocht onder vloer (huis staat in erg droog gebied, gefundeerd op duinzand)
Omdat mijn vloer er vanwege een grote verbouwing/renovatie toch al geheel uit ligt had ik het idee om de vloerhoogte meteen wat te verlagen. Aansluiting met bestaande deuropeningen zijn hier geen issue omdat die toch nog opnieuw gezaagd moeten worden omdat de indeling vh huis tov vorige eigenaar helemaal is omgegooid. Ook de straathoogte is geen belemmering (moet nu flink opstappen het huis in)
Het probleem is echter dat vrij dicht onder de huidige vloer de fundering begint (de verbreding vd muur begint daar al) en de hoogte waarop ik de draagbalken zou willen zien al t.h.v. de schuine flanken vd fundering ligt
Vraag: is er een manier (gangbare manier) om de vloerhoogte te verlagen en toch de houten draagbalken niet op de schuine kanten van de fundering te laten rusten (bouwtechnisch vlgs mij niet de bedoeling/niet toegestaan).
Ik dacht aan de balken vrijhouden van de beide muren en deze volledig te laten dragen door steunbeertjes die ik elk opmetsel op omgekeerde grote grindtegels ter draagvlakvergroting. Door het aantal hiervan zinvol te kiezen kan de hoogte vd draagbalken omlaag waardoor nog wat meer lucht om de vloer te verlagen
Maar misschien is dit een slecht idee c.q. zijn er betere ideeen
p.s.: om verschillende redenen wil ik een houten vloer, geen beton. Dit even ter info
Groeten en bedankt alvast
Erik
Hieronder de foto van de fundering. De rfode lijnen geven de huidige c.q. de gewenste bovenzijde vloerdelen aan