Verlagen vloerhoogte houten vloer BG

evduijn

Verlagen vloerhoogte houten vloer BG

Bericht door evduijn »

Hallo
heb een vraag over een huis, gefundeerd op staal, zonder kruipruimte, zonder last te hebben van vocht onder vloer (huis staat in erg droog gebied, gefundeerd op duinzand)

Omdat mijn vloer er vanwege een grote verbouwing/renovatie toch al geheel uit ligt had ik het idee om de vloerhoogte meteen wat te verlagen. Aansluiting met bestaande deuropeningen zijn hier geen issue omdat die toch nog opnieuw gezaagd moeten worden omdat de indeling vh huis tov vorige eigenaar helemaal is omgegooid. Ook de straathoogte is geen belemmering (moet nu flink opstappen het huis in)

Het probleem is echter dat vrij dicht onder de huidige vloer de fundering begint (de verbreding vd muur begint daar al) en de hoogte waarop ik de draagbalken zou willen zien al t.h.v. de schuine flanken vd fundering ligt

Vraag: is er een manier (gangbare manier) om de vloerhoogte te verlagen en toch de houten draagbalken niet op de schuine kanten van de fundering te laten rusten (bouwtechnisch vlgs mij niet de bedoeling/niet toegestaan).

Ik dacht aan de balken vrijhouden van de beide muren en deze volledig te laten dragen door steunbeertjes die ik elk opmetsel op omgekeerde grote grindtegels ter draagvlakvergroting. Door het aantal hiervan zinvol te kiezen kan de hoogte vd draagbalken omlaag waardoor nog wat meer lucht om de vloer te verlagen
Maar misschien is dit een slecht idee c.q. zijn er betere ideeen

p.s.: om verschillende redenen wil ik een houten vloer, geen beton. Dit even ter info

Groeten en bedankt alvast
Erik

Hieronder de foto van de fundering. De rfode lijnen geven de huidige c.q. de gewenste bovenzijde vloerdelen aan
Afbeelding
Rick

Re: Verlagen vloerhoogte houten vloer BG

Bericht door Rick »

Ik heb eens een paar keer goed naar de tekening zitten kijken, maar volgens mij moet het geen probleem zijn om de balken gewoon op die hoogte in te kassen zoals bestaand.
De fundering heeft niet zoveel last van zo'n inkassing. Wij hebben weleens meerdere doorbraken in zo'n gemetselde fundering gemaakt om bij de achterste kruipruimte te komen.
Ook zou je een balkdrager aan de fundering kunnen boren met chemische ankers..
Maar dat het bredere gedeelte last heeft van een houten begane grondvloer.... nee daar geloof ik niet in.
Afbeelding
Tegelmonster of tegelmonsters makkelijk bestellen voor architect of professional.
evduijn

Bericht door evduijn »

Hallo Rick
bedankt voor je reaktie; zou goed nieuws zijn !
Misschien nog wel van belang (of misschien ook niet) om te zeggen dat de fundering die je op de foto ziet al erg snel ophoudt:onder de zandlaag die je ziet zit nog maar één laag stenen (het punt waar deze foto is genomen, onder de oorspronkelijke voordeur die overigens op die plek gaat vervallen, is de grond wat dieper uitgegraven om de situatie goed in kaart te kunnen brengen, vandaar). Weet niet of dit jouw inschatting verandert...

- Denk je dat de peuren nog zinvol zijn? Overspanning is 5,5 meter dus dacht aan peuren op bijv. 1/3 en 2/3 overspanning. Dit verlaagt de vereiste balkhoogte nog meer wat me ten goede komt gezien de krappe afstand tot het zand (wil balk uiteraard niet het zand laten raken, hoewel gezien de droogte van de grond waarschijnlijk weinig risico zou geven maar dit even terzijde)

- nog een vraagje (nu ik toch aan het vragen stellen ben): om de balken op die gewenste hoogte te bevestigen moet ik rondom de fundering op diezelfde diepte uitgraven als getoond op de foto. Houdt dus zogezegd in dat er nog 1 of 2 lagen onder het zand liggen. Genereert dit een risico? Ik zou zelf niet weten waarom maar 2 (of meer) weten meer dan één....
De grond aan de andere zijde staat niet erg hoog, ik denk ongeveer op de bovenste rode lijn van de foto, misschien nog iets lager (dit is de stoephoogte)

Bedankt tot zover!
Groeten
Erik
Rick

Bericht door Rick »

Misschien nog wel van belang (of misschien ook niet) om te zeggen dat de fundering die je op de foto ziet al erg snel ophoudt:onder de zandlaag die je ziet zit nog maar één laag stenen (het punt waar deze foto is genomen, onder de oorspronkelijke voordeur die overigens op die plek gaat vervallen, is de grond wat dieper uitgegraven om de situatie goed in kaart te kunnen brengen, vandaar). Weet niet of dit jouw inschatting verandert...
nee hoor
- Denk je dat de peuren nog zinvol zijn? Overspanning is 5,5 meter dus dacht aan peuren op bijv. 1/3 en 2/3 overspanning. Dit verlaagt de vereiste balkhoogte nog meer wat me ten goede komt gezien de krappe afstand tot het zand (wil balk uiteraard niet het zand laten raken, hoewel gezien de droogte van de grond waarschijnlijk weinig risico zou geven maar dit even terzijde)
Peuren of poeren? een poer op 1/2 van de overspanning zou de vloer wat minder vering moeten geven. Waarom dit de hoogte van de vloer ten goede komt is mij even niet duidelijk
- nog een vraagje (nu ik toch aan het vragen stellen ben): om de balken op die gewenste hoogte te bevestigen moet ik rondom de fundering op diezelfde diepte uitgraven als getoond op de foto. Houdt dus zogezegd in dat er nog 1 of 2 lagen onder het zand liggen. Genereert dit een risico? Ik zou zelf niet weten waarom maar 2 (of meer) weten meer dan één....
De grond aan de andere zijde staat niet erg hoog, ik denk ongeveer op de bovenste rode lijn van de foto, misschien nog iets lager (dit is de stoephoogte)
Nee volgens mij genereert dit geen extra risico, let wel dat de beperkte kruipruimte dan wel heel goed geventileert wordt. b.v. door middel van renovatieroosters. (schuin ingeboort vanaf de straat)

Nog een ding waar je op moet letten, de onderste laag van de fundering is waarschijnlijk een vlijlaag.
Dat wil zeggen een laag stenen op zijn plat in het zand, pas hierop gaat de metselaar aan de slag met de gemetselde fundering.Dus idd zou ik zeker twee lagen in het zand laten liggen.
Afbeelding
Tegelmonster of tegelmonsters makkelijk bestellen voor architect of professional.
evduijn

Bericht door evduijn »

Hallo Rick
bedankt voor snelle reaktie
Wat ik bedoelde met peuren ten gunste van de hoogte van de vloer:
ik dien met de balklaag niet te dicht op de onderste (zoals ik van jou begrijp losse) laag stenen van de fundering te komen. Ook mag de balklaag de zandlaag niet raken, de zandlaag die op zijn beurt zelf weer niet te laag mag vanwege onderzijde fundering)
Heb nl. al even zitten kijken op balkenschuif om de hoogte vd balk te kunnen inschatten wanneer overspanning van 5,5mtr zonder poeren plaatsvindt maar dat snapt de site om een of andere reden niet ("geen balkhoogte beschikbaar" oid. :?: ). Stel dat ik op een hoogte van minstens 220(x100)mm o.i.d. uit zou komen (maar dat is meer een gevoel) dan zal ik gezien de weinig resterende lagen stenen tot aan onderzijde fundering profijt kunnen hebben aan poeren om overspanning terug te brengen en daarmee de balkhoogte. Zodoende de reden dat ik begon over poeren... (en inderdaad poeren ipv peuren; er kwam even wat visserslatijn om de hoek kijken :wink: )
Groet erik