In mijn huis is in de 60-ger jaren een betonnen vloer gestort. De vloer ligt rechtstreeks op het zand en onder de betonnen vloer ligt puin. Ergens in dit geheel ligt ligt een gietijzeren rioleringspijp. Gelukkig is die nog goed. Ik weet niet wat er met de balken gebeurt is van de houten vloer die er oorspronkelijk in gezeten heeft. Als ik kijk naar de andere werkzaamheden die er door de vorige eigenaar zijn uitgeverd, acht ik het zeer goed mogelijk dat ze daar stukken van hebben laten zitten. Zoals te verwachten is, is mijn benedenverdieping vrij vochtig. Ook de muren zijn nat. Het huisje stamt uit ca.1890. Ik zie twee mogelijkheden om de boel te verbeteren.
De eerste mogelijkheid is om de muren in te spuiten met speciaal hiervoor bedoeld middel. Ik heb begrepen dat dit middel elke 15 cm. ingespoten moet worden en dat je dat zelf kunt doen. De muren moeten daarna met een folie en gips oid. afgewerkt worden.
De tweede mogelijkheid is om dit te doen en de vloer eruit te halen en te vervangen door een goed geïsoleerde betonvloer. Dat is nogal wat en nogal duur. Wat raden jullie me aan?
Liesbeth