vervangen vloer?

LiesbethC.

vervangen vloer?

Bericht door LiesbethC. »

Beste

In mijn huis is in de 60-ger jaren een betonnen vloer gestort. De vloer ligt rechtstreeks op het zand en onder de betonnen vloer ligt puin. Ergens in dit geheel ligt ligt een gietijzeren rioleringspijp. Gelukkig is die nog goed. Ik weet niet wat er met de balken gebeurt is van de houten vloer die er oorspronkelijk in gezeten heeft. Als ik kijk naar de andere werkzaamheden die er door de vorige eigenaar zijn uitgeverd, acht ik het zeer goed mogelijk dat ze daar stukken van hebben laten zitten. Zoals te verwachten is, is mijn benedenverdieping vrij vochtig. Ook de muren zijn nat. Het huisje stamt uit ca.1890. Ik zie twee mogelijkheden om de boel te verbeteren.
De eerste mogelijkheid is om de muren in te spuiten met speciaal hiervoor bedoeld middel. Ik heb begrepen dat dit middel elke 15 cm. ingespoten moet worden en dat je dat zelf kunt doen. De muren moeten daarna met een folie en gips oid. afgewerkt worden.
De tweede mogelijkheid is om dit te doen en de vloer eruit te halen en te vervangen door een goed geïsoleerde betonvloer. Dat is nogal wat en nogal duur. Wat raden jullie me aan?

Liesbeth :?:
Herman

Bericht door Herman »

Ik zie nog een derde mogelijkheid:

De betonvloer weghalen (die is oorzaak van de problemen), de boel uitgraven, nieuwe houten balken, en een houten vloer erop.

Icm vloerisolatie, een goed vochtscherm, en ventilatie van de kruipruimte moet dit kunnen.

De muren zijn halfsteens, neem ik aan (dus slechts 10cm dik). In dat geval kan je daarna nog overwegen om metalstud / gipswandjes te plaatsen, met isolatie ertussen. Dan woon je opeens in een oud huis, met modern comfort (minder tocht, geen vocht, en veel minder stookkosten.)
Inactief account
LiesbethC.

Bericht door LiesbethC. »

Bedankt Herman

Hier ga ik over nadenken Ik heb gehoord dat isolatiedekens voor isolatie van een houten vloer het beste zijn. Klopt dat?

Liesbeth C.
Herman

Bericht door Herman »

Het beste werkt idd een isolatielaag welke tegen de vloer aan zit. Ik heb zelf glaswol op de bodem van de kruipruimte, en dat werkt minder. (maar ook niet heel slecht)
Inactief account
Sylvester

Bericht door Sylvester »

Forumlid schreef:Het beste werkt idd een isolatielaag welke tegen de vloer aan zit. Ik heb zelf glaswol op de bodem van de kruipruimte, en dat werkt minder. (maar ook niet heel slecht)
zoals ik het hier beschreven zie zal het niet makkelijk zijn opnieuw een balklaag aan te brengen, of door middel van balkdragers maar om die tegen een halfsteens muur te boren lijkt me ook niet alles.

Ik denk dat je dan nog beter een complete spouwmuur kan bouwen met misschien een kleine funderingsverzwaring en vervolgens weer een geisoleerde betonvloer storten. Bouwtechnisch de beste oplossing denk ik omdat je dus een geisoleerde spouwmuur kan cree'eren maar misschien wel wat meer werk.
www.bouwkunde.tk
Het forum voor en door bouwkundigen!
Herman

Bericht door Herman »

Er heeft vroeger een balk gezeten, dus die zou er toch weer in moeten kunnen.

Van wat ik gezien heb bij het huis van mijn zwager, lagen de balken op de funderingsbalken. (gemetseld). Ik zou er dan wel een laagje bitumen (dakleer, heugafelt tegel) tussen leggen, om te voorkomen dat vocht uit de fundering de balk aantast (en sowieso de einden van de balk in de menie zetten).

Mocht de hoogte wat varieren, dan de balken in wat mortel op de goede hoogte kloppen. Na uitharden van de mortel kan er dan een stukje bitumen tussen.

Op de ontstane vloer (niet rakend aan de halfsteens buitenmuur) kan je dan het binnenspouwblad zetten (binnenmuur).
Inactief account