vloer op houten balken

dehans

vloer op houten balken

Bericht door dehans »

hallo,
ik ben van plan in mijn huis uit 1936 binnenkort de houten vloer van mijn woonkamer ( 4m x 7m) eruit te halen en deze tussen de balken te zo goed mogenlijk te isoleren.
Aangezien de vloer ook erg bewegelijk is momenteel will ik ook de bestaande balken (in het midden) onderstutten met tegels. Maar aangezien ik de balken lagen nogal vreemd vind, namelijk in 2 lagen waarvan de onderste laag 8 balken telt die de 4 meter overspannen en 1 dwarsbalk daarboven op in het midden ligt en daarmee de 7 meter lengte overspant en daarop liggen de houten planken van de oude vloer.
vraag is dan ook wat het beste is om te doen: gewoon isolatierol nemen en over de onderste balkenlaag uitrollen en op maat snijden en als vloer underlayment platen gebruiken of kan ik beter andere platen gebruiken in verband met de 2 meter overspanning naar de zijkanten door die "middenbalk".
(de oude planken die er in lagen zijn voor mij overigens geen optie om weer te gebruiken)
iemand misschien idee hierover? bvd :)
RvdB

Re: vloer op houten balken

Bericht door RvdB »

ik zou niet snel isolatie tussen de balken aanbrengen omdat er snel vocht problemen ontstaan. Beter is een schelpenlaag in de kruipruimte aanbrengen. underlayment is een prima ondervloer.

Nog beter is, indien mogelijk, alles eruit, zand erin folie en isoatie erop en vervolgens een betonvloer erin.
dehans

Re: vloer op houten balken

Bericht door dehans »

bedankt voor je reactie RvdB,
maar schelpenlaag is in mijn geval waarschijnlijk niet een goede oplossing, ik heb een vrijstaand huis waarvan de woonkamer van 3 kanten is omringd door buitenmuren met in totaal 5 ventilatiegaten ( 1 baksteen breed en 2 bakstenen hoog) dus een zeer goede ventilatie (lees: zeer koude kamervloer in de winter) de kruipruimte is ongelijkmatig en vanwege die dubbele laag balken ook maar onder die balken zo'n 10-30 cm gemiddeld.
dus eigenlijk wil ik toch liever de vloer zelf isoleren
ik dacht zelf aan om een folie ( weet nog niet wat een goede daarvoor is) op de bodem te leggen tegen optrekkend vocht en tussen de balken een damp-open isolatie aantebrengen misschien zoiets als isover unipan (heb ik overigens verder geen evaring mee)
zou dit kunnen werken?
( o ja betonvloer is helaas ook geen optie omdat ik beton geen paar dagen of langer kan laten drogen plan is voor mij ook de kamer in 2x te isoleren spullen naar rechts zetten en links openbreken en isoleren en daarna anderom :) )