volgorde van bouwen

popey

volgorde van bouwen

Bericht door popey »

Heb 'n aanbouw van 12 meter bij 3 meter laten bouwen casco. Helaas wist ik niet wat mij nog allemaal boven het hoofd hing, maar achteraf veel heel veel. Kunststof kozijnen besteld en laten plaatsen. Loodgieter heeft de leidingen voor koud/warm water gelegd, zodat er 'n afwerkvloer gelegd kan worden. Stucadoor en tegelzetter en timmerman ingeschakeld. Wil 'n tegelvloer en wanden glad gestucd en 2 deuren moeten ingehangen worden wc geplaatst en betegeld. Het allerbelangrijkste wat mij momenteel het meest bezig houdt is de drempels welk onder de kozijnen voor en achter nog moeten komen, van belgisch hardsteen en de afmeting van 2.69 m hebben. Ik kan deze bestellen in de steenhoudersfabriek precies op maat, dat is geen probleem, maar niemand is bereidt deze drempels in te meten, zelfs de aannemer niet want hij neemt het risico niet dat ze niet passen. De firma welk de kunststofkozijnen/deuren plaatste houdt het op 'n rechte drempel 2.69 lang 15 breed en 5 hoog en daar is de aannemer het niet mee eens. Hij spreekt over drempels die precies passen en die niet meer door de kozijnenman hoeft vast gezet te worden. Dus voor degeen die het nog kunnen volgen hoe ga ik te werk, wie zou ik hiervoor moeten inschakelen. Hoe wordt zo'n drempel bevestigd?, want de kozijnenman moet gebeld worden indien de drempels erin liggen (hoe???) dan komt hij terug om de kunststofkozijnen erop vast te maken. En dan nog het volgende: Hoe vervoer je zulke drempels? Iedereen die ik gevraagd heb om ze te plaatsen, verteld mij dat het risico dat ze breken erg groot is en dat dat de reden is waarom ik niemand vind die ze plaatst.

Nu nog het volgende: wat is precies de volgorde van hetgeen wat er nog gebeuren moet. Stucadoren, afwerkvloer + tegels in de specie, drempels voor en achter, deuren inhangen, plafondplaten bevestigen.

Wie kan mij helpen met al deze vragen?

Alvast bedankt

Popey
Manus

Bericht door Manus »

Het breekrisico is zeker aanwezig. Voorzichtig vervoeren dus, bij voorbeeld op een stevige balk met spanbandjes vastgesjord of zo. Vastmaken en vervoeren op zijn kant (dus 15 cm hoog), dan is hij iets steviger. aan weerszijden een latje vastslaan tegen het schuiven.
Wat de maat betreft, je kunt met een haakse slijper eenvoudig een stukje inkorten, dus dat lijkt me niet zo'n probleem.
Vastmaken - gewoon met tegellijm.
Indien het nodig is dat de kozijnen aan de onderkant vastgezet moeten worden kan je bij het plaatsen gewoon een gaatje door de drempel boren en/of kit gebruiken.
popey

Bericht door popey »

Dankjewel Manus

Afgelopen zaterdag zijn de dorpels onder de kozijnen geplaatst. Heb de dorpels in Belgie laten maken en zijn door 'n kennis uit Belgie eerst opgemeten en gelegd. De dorpel is aan 1 kant uit 2 stukken en aan de andere kant waar ik 2 openslaande tuindeuren heb bestaand de dorpel uit 3 delen.
Het ziet er geweldig mooi uit. Ardense Hardsteen.

A.s. zaterdag wordt de afwerkvloer gestort en tegelijkertijd de tegels in de cemet gelegd, vind dit heel erg spannend, want er is al gestucadoord en het was erg schrikken zoals alles onder de stuc zat. Dus ik hoop van harte dat er met het storten v.d. afwerkvloer niet zoveel ellende veroorzaakt wordt.

Tips zeer welkom!!!

Groetjes, Popey