waar is de schouw?

walther259

waar is de schouw?

Bericht door walther259 »

ik heb een oude woning met in de living een schoorsteen van 120 cm breed, dat is inclusief de 'rustieke' baksteen die de vorige eigenaar errond heeft gemetst. Het is een gewone schouwmuur, dus zonder kachel of -aansluiting erin. Eronder, in de kelder staat de centrale verwarmingsbrander, dus ik veronderstel dat er minstens dat rookkanaal in deze schoorsteen loopt. Nu had ik graag een 'open haard' in de living geplaatst, maar daarvoor moet ik dus een aansluiting op een apart rookkanaal hebben. Hoe kan ik weten, zonder beschadiging, hoeveel kanalen er in deze mantel lopen en waar? Er zijn ook geen plannen meer van de woning en ik kan vanaf de grond niet zien hoeveel pijpen er uit de schoorstenen komen...
iemand raad? Ik denk dat zo'n machientje om electriciteitsleidingen op te sporen niet zal helpen omdat de muur, met deze extra rustieke steen, te dik zal zijn...
dank
Walther
Rick

Bericht door Rick »

Hoi Walther,

Ik denk als het een oude woning is dat je voor elke verdieping een rookkanaal hebt.
Om de hoeveelheid rookanalen te checken moet je alleen even het dak op, en het aantal rookanalen op de schoorsteen tellen.
Ik zoiets pas nog gemaakt bij familie, gewoon de schouw opengehakt zodat ik de openhaard kwijt kon. Ik moest overigens wel een staltonlatei aanbrengen om het bovenliggende metselwerk op te vangen.
Jij zal de openhaard wat verder naar voren moeten plaatsen om het rookkanaal van de kelder kwijt te kunnen.
Een advies is wel om de kelder en de nieuwe openhaard te voorzien van een alu rookgas afvoer welke je in het bestaande rookkanaal laat zakken.
ben even de naam kwijt van het merk weet iemand die ?
Afbeelding
Tegelmonster of tegelmonsters makkelijk bestellen voor architect of professional.
ina

Bericht door ina »

roestvrijstale fexibele pijp werkt prima. er zijn diverze merken, afhankelijk waar je hem koopt. Is te krijgen bij iedere goede bouwmarkt, of bij een firma die openhaarden bouwd.
Onze ervaring is dat dit prima werkt en erg eenvoudig is in te brengen. Mits het kanaal voldoende ruim is. alleen even allert zijn bij het vegen. Deze buis mag niet met een stalen borstel geveegt worden.
Succes.