pomp voor beregening op een bron

Plaats reactie
RvdB
Meesterklusser
Meesterklusser

pomp voor beregening op een bron

Bericht door RvdB » wo jun 11, 2008 12:56 pm

binnenkort start ik met de bouw van een nieuwe schuur. Omdat wij op geringe diepte kraakhelder water hebben laat ik meteen een bron spuiten met als doel de tuin te kunnen sproeien.

De bron komt binnen in de schuur te liggen dus ik heb geen beperkingen omtrent elektra, vorst etc. Het wordt een bron met een diameter van 75mm van ca 10m diep waarbij het grondwater op ca 4.5m zit. Het filter zit dan in een natuurlijke grind laag.

Wie kan mij advies geven voor de pomp? Ik zat te denken aan bovengrondse pomp. deze moet wel voldoende druk kunnen leveren om te beregenen met zo'n 8 sproeiers met 12 m sproei diameter.

Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Bericht door Herman » wo jun 11, 2008 8:38 pm

Meest gebruikelijke is een dompelpomp. Die staan o.a. in de catalogus van Wildkamp. (buisvormige pomp, ze hebben er vele)

Opzuigen van 10 meter zal wellicht niet lukken: Je kan maximaal 1 bar onderdruk creeren, dat komt overeen met 10 meter waterkolom. Dus als de bron bijna leeg staat, dan is je vacuum aan de zuigzijde ontoereikend. (zoveel vacuum genereert een pomp ook niet)
Inactief account

chathanky
klusser
klusser

Bericht door chathanky » wo jun 11, 2008 9:57 pm

Zelfaanzuigende pompen zijn er ook en van 10 meter af is het ook geen probleem.

Er is geen 1 bar zuigdruk nodig, het waterpeil is 4,5 meter wat zich vertaald in een Min. zelfaanzuigdruk van 0,45 bar (aanzuighoogte van 4,5 meter).
Niet elke pomp kan dit, de meeste pompen zitten tussen de 7 en 9 meter.

Zelf heb ik een hydrofoorpomp staan zelfaanzuigend. (gardena met ingebouwde keerklep)
Kraantje open en de pomp start vanzelf, met het gemak van je normale wateraansluiting dus.

Als je de voetklep (keerklep) bovengronds houdt kun je in de winter de achter de keerklep een afsluitertje plaatsen zodat het water terug zakt naat de 4,5 meter. Dit is zeker vorstvrij. En vergeet dan niet je pomp ook af te tappen. :oops:

Over de capaciteit: dit heb je zelf in de hand, je kunt pompen kopen met een halve m3 per uur en pompen met vele malen meer.
De grens is natuurlijk wel de grootte en de diepte van je bron. (een te grote pomp trekt je bron leeg)

Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Bericht door Herman » do jun 12, 2008 7:09 am

Een te grote pomp zal je bron nooit leegtrekken, aangezien de aanvoerslang op 10 meter ligt. Dit krijg je nooit naar boven gezogen, als de bron bijna leeg is. de capaciteit van de pomp loopt gewoon enorm terug.

Een hydrofoorsetje is idd ideaal. altijd waterdruk, nooit geklooi met stekkers of schakelaars, en de pomp draait alleen wanneer nodig. De keerklep bovengronds houden is wel een idee.

Wat zijn eigenlijk de kosten voor zo'n bron? (laten doen? Zelf doen?) Ik woon nu aan het water, dus makkelijk pompen, maar ga verhuizen naar een huis dat niet aan het water ligt. En ik wil mijn plantjes wel voldoende water geven, zonder dat mijn waterrekening op tilt gaat. Grondwater zit daar op hooguit 0,5 meter.
Inactief account

Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Bericht door Herman » do jun 12, 2008 9:02 am

Een interessant stukje:
Ik heb zelf een pomp geplaatst. Bij een ingenieursburo dat bodemonderzoek doet (bv tauw, oranjewoud, witteveen en bos) heb ik een grondboor met koppelstukken geleend. Dit is een zelfde boor als bij bv de gamma te koop is maar deze versie kan met stukken van steeds 1 meter langer worden gemaakt. Tot aan het eerste grondwater kan hiermee prima worden geboord. Ook heb ik mantelbuis geleend. Deze mantelbuis is net iets breder als de boor. Steeds als de boor nu iets dieper zakt kan de mantelbuis ook dieper worden geduwd. Door deze mantalbuis kan het gat nu niet meer instorten. Ook deze mantelbuis is in delen van 1 meter te verlengen. Ik ben hiermee tot een diepte van 7 meter gekomen. Op 7 meter kreeg ik last van grof grind en kon niet verder boren. In de mantelbuis heb ik toen een pompbuis laten zakken met op het eind een buis met zeer veel kleine gaatjes. Deze buizen zijn te koop van bv een boerenbond en in duitsland vaak ook bij de DHZ zaak. Tussen de mantelbuis en pompbuis heb ik toen grof grind gestort (zodat de pompbuis met gaatjes geheel omhult is). Na het storten van het grind heb ik de mantelbuis weer verwijderd (zeer zwaar werk). De rest van het gat heb ik toen ook opgevuld met grind. Boven op de pompbuis kan nu zeer eenvoudig een electrische pomp of handpomp worden aangesloten. Of de pomp water zal geven is natuurlijk erg afhankelijk van de bodemstructuur. De punt van de pompbuis in grofzand zal er voor zorgen dat er veel water te leveren is door de pomp. Staat de punt in klei dat krijg je geen water. Er zijn echter van heel nederland bodemkaarten te krijgen waarop je meteen al kunt zien wat je kunt verwachten als je gaat boren. Moet je meer dan 8 meter diep boren dan zul je een pomp moeten laten zakken in de pompbuis. Het is namelijk nauwelijks mogelijk om water van een diepte van meer dan 8 meter op te zuigen. Alleen persen is dan nog mogelijk. Voor een perspomp is wel een bredere buis nodig dan bij een zuigpomp.
Inactief account

RvdB
Meesterklusser
Meesterklusser

Bericht door RvdB » vr jun 13, 2008 8:38 am

Ik laat de bron maken. De grondwerker die het grondwerk voor mijn schuur maakt regelt dit. De kosten komen op €200,- excl BTW, incl materiaal.
en dan zit de bron er in een uurtje of drie in. Kan ik het zelf niet voor doen :wink:

Ze spuiten voor dit bedrag dan een filter de grond in tot max 10 meter, maar aangezien wij op 4,5 a 5 meter in een grindlaag zitten zal hij dus niet veel dieper gaan dan deze 5 meter. het fijne weet ik er eigenlijk niet van, maar een vriend die iets verder op woont heeft zelf een bron gepulst (veel werk!!) en haalt op 4,5 meter kraak helder water omhoog. Hij heeft een oude membraanpomp erop zitten.
ivm constante druk dacht ik zelf ook aan een hydrofoor.

chathanky
klusser
klusser

Bericht door chathanky » za jun 14, 2008 7:59 am

Leegtrekken kan wel degelijk.
Het water in de buis moet aangevuld worden en dit heeft ook de tijd nodig.
Zeker bij kleine diameters en kleine filters zal het peil zakken in de buis.

enige remedie is om de kop van de bronbuis te verdichten. Zo forceer je een onderdruk in de buis. Maar dan nog zit je met het nadeel dat lucht in de buis expandeert bij onderdruk. bij 50 cm water in de buis en een luchtkolom van 5 meter is er een geringe onderdruk nodig om het peil zo te laten dalen dat aanzuigen van lucht het aanzuigen van water belemmert.

Hoe zou je anders bronbemaling werkend krijgen om het grondwaterpeil plaatselijk te laten dalen?

Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Bericht door Herman » za jun 14, 2008 9:27 am

Als je bron slechts een beperkte hoeveelheid water kan genereren, zou je kunnen overwegen een pomp met lage capaciteit te gebruiken in de bron, en deze een vat te laten vullen. Een vlotter schakelt de kleine pomp in en uit, zodat het vat altijd gevuld is.

Een grotere (hydrofoor)pomp verzorgt het sproeien van de plantjes.

2 dingen:

1. Zorg dat de buffer groot genoeg is om de plantjes van voldoende water te voorzien.
2. Controleer of het grondwater ijzer bevat. Zo ja, dan kan je beter druppellen dan sproeien, anders zit je binnen no-time met bruine planten en een bruin terras...

Druppelen kan ook als je nog in de tuin zit... Sproeien wordt lastiger.
Inactief account

Plaats reactie