T-stuk riool verkeerd om

Plaats reactie
RoelJ
bouwer
bouwer

T-stuk riool verkeerd om

Bericht door RoelJ » do sep 18, 2008 4:08 pm

Voor de aanleg van WC & bad kan ik eigenlijk alleen een 90 graden 110 T-stuk horizontaal zo plaatsen dat de zijkant de afvoer wordt (het wordt dus een echte T met de poot naar beneden). Mijn vrees is dat de inhoud van de WC met vaart over de afvoer heen in de tegenoverliggende aanvoer zal spoelen en daar vervolgens blijft liggen. :roll: Als dat een paar keer gebeurt zou de boel verstopt kunnen raken.

Iemand ervaring of die angst terecht is? :?

Het alternatief is een serie bochten die als een klaverblad op de snelweg bijna helemaal rond gaan - ook niet erg bevorderlijk lijkt me. :(

cabrio125
Meesterklusser
Meesterklusser
Contacteer:

Re: T-stuk riool verkeerd om

Bericht door cabrio125 » vr sep 19, 2008 11:04 pm

Hallo Roel

Kun je misschien een foto van de situatie maken, of misschien even uit tekenen.

RoelJ
bouwer
bouwer

Bericht door RoelJ » za sep 20, 2008 9:58 pm

cabrio125 schreef:Hallo Roel

Kun je misschien een foto van de situatie maken, of misschien even uit tekenen.
Hi Cabrio
Dank voor je reactie! Een foto kan gelukkig nog niet, want ik moet de boel nog aanleggen - da's prettiger met fouten maken. :D
Maar het moet er ongeveer gaan uitzien volgens bijgaand schetsje. Bad en WC bieden hun afvoer nagenoeg tegenover elkaar aan. Verticaal is er weinig ruimte voor trucs, omdat WC & bad beide hun afvoer laag hebben en omdat er geen mogelijkheid is de buizen in / onder in plaats van op de vloer te leggen. De vloer bestaat uitsluitend uit ca. 15 cm beton en is tegelijk plafond. Beide afvoeren apart door de vloer en samenvoegen in de ruimte eronder zou eventueel kunnen, maar dat wordt wel erg lelijk.
Bijlagen
Photo 11.jpg
Photo 11.jpg (56.66 KiB) 3460 keer bekeken

cabrio125
Meesterklusser
Meesterklusser
Contacteer:

Bericht door cabrio125 » zo sep 21, 2008 11:47 pm

Hallo Roel

Dit gaat zo niet lukken.
Ik ben 2 jaar geleden bij een klant geweest, die bij het doorspoelen van de wc water in de douchebak kreeg.
Het probleem was het t-stuk, die ook recht geplaatst was.
De beste manier is een Y-stuks in de standleiding te zetten, dat bespaart weer ruimte.
En daarna weer met een spie/mof 45 graden bocht omhoog.
Het mooiste is ook om de standleiding te beluchten, anders word de sifon van het bad of wastafel leeggetrokken.

Of anders gezegd gebobbel en stank.

Plaats reactie