waterleiding , druk verschil

Plaats reactie
frank
verbouwer
verbouwer

waterleiding , druk verschil

Bericht door frank » wo jan 03, 2007 11:23 am

ik ben een bewoner in een appartementen complex van 6 appartementen welke 3 hoog is. het apartementen complex heeft 1 watermeter ( gezamelijk ) . Zelf woon ik in het bovenste appartement. Onlangs ben ik tot de conclusie gekomen dat wanneer ik bijv onder de douche sta en een van de onderburen pakken ergens water dat mijn waterdruk voor de helft wegvalt en ik erg koud , of warm water heb dan op dat moment . Dit geld niet alleen voor de douche. Het pand is onlangs geheel verbouwd tot appartementen complex. Verder geeft het een erg luid en storend geluid binnen mijn appartement waneer de onderburen van mij gebruik maken van een waterpunt. Wegens ziekte ben ik zelf nauwelijks aanweziggeweest binnen mijn appartement en heb ik ook tot die tijd niet kunnen douche ( alleen bad ) mijn vraag aan jullie is dan ook of dit probleem onder een verborgen gebrek kan vallen , aangezien dit punt mij enorm stoort . Af en toe moet ik gewoon de douche uit springen omdat het water gloeiend heet is .. Indien jullie mij een reactie kunnen geven graag!! verder zou het fijn zijn als jullie mij konden vertellen of dit een gebrek is aan mijn appartement , of een gezamelijk gebrek aangezien de waterleidingen wel gezamelijk zouden zijn ..

Hoe zou dit probleem wellicht opgelost kunnen worden >?

Herman
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Bericht door Herman » wo jan 03, 2007 3:34 pm

Of de waterleiding gezamenlijk is of niet, zou ik het statuut moeten staan.

Zolang jij redelijkerwijs het gebrek niet had kunnen ontdekken, is het een verborgen gebrek. Ik zou eerst de aannemer eens vragen wat zijn mening over het geheel is. Goed is het in ieder geval niet...

Storende geluiden. Hmmm, dat is discutabel. Heb ik ook met de buren, als ze douchen, maar op te lossen is het nauwelijks.
Inactief account

frank
verbouwer
verbouwer

Bericht door frank » do jan 11, 2007 11:27 am

na iemand naar het probleem te hebben laten kijken is het volgende naar voren gekomen.

1,5 jaar geleden is een pand verbouw tot appartementen complex, de eigenaar van heet pand heeft dit zelfverbouwd ( lopen wel al tig rechtzaken voor verborgen gebreken ). het probleem van het water , wanneer de onderburen water pakken en bij mij de druk en temperatuur wegvalt zou liggen aan het feit dat er gebruik is gemaakt van te kleine waterleidingen . Het zou zo moeten zijn dat de waterleidingen van groot naar smaller toe lopen omdat het water naar 3a4 hoog moet komen. Kan iemand mij dit bevestigen dat het wellicht hieraan zou kunnen liggen.

En nu kom ik dan tot het " verborgen gebrek". kan ik zoiets een verborgen gebrek noemen?? ( ook na 1,5 jaar. heb de bouwer wel na 1 jaar op de hoogte gesteld maar reageert niet )ik heb dit het eerste jaar van mijn wonen binnen het complex weinig van gemerkt omdat .
Ik pas in bad stap waneer het bad vol is , zo merkte ik het drukverschil niet.
Ik het eerste jaar maar een keer of 5 gedouched heb ( wel bad hoor ) vanwege ziekte kon ik niet in de douche of lag in ziekenhuis. en van de afwasbak , of tanden poetsen merk je zowieso weinig omdat de kraan maar ff aanstaat.

GRAAG REACTIE INDIEN MOGELIJK

cabrio125
Meesterklusser
Meesterklusser
Contacteer:

waterdruk

Bericht door cabrio125 » ma jan 15, 2007 12:15 am

hallo frank
zou je eens een foto kunnen maken van de water meter en wat voor diameters
buis ze hebben gebruikt ? kun je anders wel even na meten met een schuifmaat je hoort eigenlijk vanaf de watermeter met een grotere diameter buis te beginnen naar kleiner het kan ook wezen dat de watermeter een te kleine doorlaat heeft of dat de waterdruk in jouw gebied laag is
omdat je op de hoogste verdieping woont heb je druk verlies 1bar per 10 meter de hoogte in en ik ben eigenlijk ook wel nieuwsgierig wat voor warmwatervoorziening jullie hebben misschien ook een foto
kunnen jullie ook het water in het appartement afsluiten zo ja wat voor diameter is dat

frank
verbouwer
verbouwer

Bericht door frank » ma jan 15, 2007 1:04 pm

ik zal het allemaal eens gaan gaan meten

ik weet dat we ieder afzonderlijk op zijn of haar appartementsgedeelte het water kan afsluiten ( of dit in een keer voor alle appartementen kan weet ik niet , moet ik ff checken ). Verder heeft iedereen een eigen huur combi ketel van @ home. deze is nieuw geinstaleerd 1,5 jaar geleden , en heb temostaat kranen.

frank
verbouwer
verbouwer

Bericht door frank » ma jan 15, 2007 1:08 pm

p.s. hoe up load ik fotos hier ??

Rick
Bouwlink Team member
Bouwlink Team member

Bericht door Rick » ma jan 15, 2007 3:11 pm

Kijk hier eens.

Hoe plaats ik foto's
[/url]
Afbeelding
Tegelmonster of tegelmonsters makkelijk bestellen voor architect of professional.

frank
verbouwer
verbouwer

Bericht door frank » zo nov 18, 2007 4:03 pm

kan iemand mij ermee helpen nog . het geluid lijkt alleen maar erger te worden na mate het kouder wordt buiten , als iemand dan de kraan open zet is het een redelijk lawaai hier binnen !!!

Waar zou dit aan kunnen liggen . ik weet dat de bouwer de leidingen nooit heeft geisoleerd zou dit kunnen ?

ik hoop echt op een reactie van jullie, van ergersnis vlucht ik al de heletijd maar naar buiten .

Wie zou ik het beste in kunnen schakelen om naar zoiets te laten kijken ? Loodgieter?

Sylvester
klusser
klusser
Contacteer:

Bericht door Sylvester » zo nov 18, 2007 10:17 pm

ik begrijp niet goed hoe die waterschommelingen ontstaan als elke huurder een eigen ketel heeft.
Het blijft vervelend, ms een huurdersvereniging of expert ? probeer anders tezamen tegen de verhuurder op te trekken
www.bouwkunde.tk
Het forum voor en door bouwkundigen!

frank
verbouwer
verbouwer

Bericht door frank » ma nov 19, 2007 9:57 pm

Het is geen huur appartement maar een gekocht.

Die temperatuur verschillen zijn niet het belangrijkste , maar het lawaai wat de leidingen maken als de onderburen hun kraan aan zet , das irritant en wekt erg veel irritatie op.

Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn ?

Hoe zou het verholpen kunnen worden ?

er staat wel ergens vermeld dat : riolering in vloer mijn appartement heeft aansl op st. appartement 2 ( onderliggende )

frank
verbouwer
verbouwer

Bericht door frank » di nov 20, 2007 11:23 am

ik ben er nu achter gekomen dat wanneer ik de kraan vooral de warme maar een beetje opendraai en lang niet zoveel geluid aanwezig is , wanneer ik de kraan helemaal opendraai is het geluid vele malen sterker aanwezig!! waar zou dit op kunnen duiden ?

Sylvester
klusser
klusser
Contacteer:

Bericht door Sylvester » di nov 20, 2007 1:54 pm

frank schreef:ik ben er nu achter gekomen dat wanneer ik de kraan vooral de warme maar een beetje opendraai en lang niet zoveel geluid aanwezig is , wanneer ik de kraan helemaal opendraai is het geluid vele malen sterker aanwezig!! waar zou dit op kunnen duiden ?
onafgebraamde leidingen die gaan fluiten? anders weet ik het ook niet maar er is altijd geluid natuurlijk
www.bouwkunde.tk
Het forum voor en door bouwkundigen!

AE_Process
Ik Bouw en Verbouw
Ik Bouw en Verbouw

Re: waterleiding , druk verschil

Bericht door AE_Process » wo nov 05, 2008 8:12 am

Is dit probleem al verholpen?

Het geluid van de waterleiding komt inderdaad hoogstwaarschijnlijk door bramen. Dan is het een kwestie van de waterleiding openhalen bij de koppelstukken en de leiding-einden glad te schuren met schuurpapier (aan de binnenzijde van de leiding!)

Het probleem van de varierende uitstroomsnelheid van het water, komt omdat het systeem niet goed is ontworpen. Zo gauw iemand beneden de kraan open zet, zal het water de weg volgen van de minste weerstand, en dus liever bij de benedenburen naar buiten stromen, dan een etage hoger (ik neem ook liever de roltrap dan een trap). De weg van de minste weerstand dus. AE Process kan het systeem bekijken en aangeven welke opties er zijn om dit te verhelpen, er zijn verschillende mogelijkheden. Hiervoor moet wel een offerte aangevraagd worden. Overigens, 1 oplossing KAN inderdaad zijn dat beneden smallere leidingen gebruikt moeten worden en grotere leidingen boven, dus NIET ANDERSOM, want anders wordt het probleem alleen maar erger!!! Maar dit HOEFT NIET de oplossing te zijn, het gehele systeem moet echt even bekeken worden.

Het probleem van het "slaan" van een waterleiding, heet waterslag, en komt voor als er geen demper (terugslagvat) in het watersysteem aanwezig is. Waterslag is het geluid dat water maakt, als het van een stromende situatie ineens tot stilstand wordt gebracht, dus bijvoorbeeld wanneer je de kraan dicht doet. Het terugslagvat zit gewoonlijk bij de cv-ketel (dat rode tonnetje). Indien de cv-ketel hier niet mee is uitgerust, moet dat alsnog gebeuren, bijvoorbeeld door een installateur (die installeren gewoonlijk gas- en waterleidingen en elektra). Gebruikelijk tarief ca. EUR 35 tot 40,- per uur, exclusief BTW en exclusief materiaalkosten. Het zal een paar uurtjes tijd kosten, geen idee wat zo´n setje met terugslagvaatje kost, dat is op te vragen bij een bouwmarkt.

Groet,
AE_Process :mrgreen:

Plaats reactie