Aanleggen toilet op eerste verdieping

coktail

Aanleggen toilet op eerste verdieping

Bericht door coktail »

In mijn nieuwe huis zou ik graag op de eerste verdieping een toilet aanleggen.

Echter hiervoor is een afvoer benodigd.
Het toilet staat niet in een lijn met de koof/ ruimte waardoor de afvoer naar beneden kan worden geleid. Oftewel hij moet door die draagbalken heen...

Hoe kan ik deze afvoer aanleggen zonder de contructie van mijn eerste verdieping te veel te verzwakken.

ps even afgezien van een een dunne afvoer met een vermaler ertussen
Herman

Bericht door Herman »

In mijn geval heb ik de WC zodanig geplaatst, dat ik in ieder geval niet door de balken hoefde te gaan. Balken zijn doorgaans 14-18cm, en om een gat van 12cm daardoor te maken (buis is 11), is geen goed plan.

Als andere optie kan je de buis zo dicht mogelijk onder de balken hangen, en er een koofje omheen zetten. Afhankelijk van de belasting op de vloer kan je zelfs wat van de balken afhalen (in mijn geval zijn de balken in het brede deel van het huis (3,6 meter overspanning) dezelfde maat als het snalle deel (1,7 meter). En dus zijn de balken van het smalle gedeelte overbemeten. Wellicht kan je er 3-4 cm afhalen tpv het riool, en dan hou je een cm of 8 over.

Hou wel rekening met 1cm verval per meter. En gebruik alleen 45 graden bochten, tenzij je echt niet anders kan.
Inactief account
coktail

Bericht door coktail »

Hartelijk dank voor je ideeen, top.

Echter als ik de pijp onder de balken zou hangen dan zou er een flinke koof in het plafond van mn woonkamer komen, das mijns inziens niet de bedoeling.

Een ander idee is dat ik de afvoer via de andere kant van het huis naar beneden leid via een koof waar ook het haardvuur-rookkanaal loopt, dan zou ik dus een ijzeren rookkanaal en een pvc afvoerkanaal naast elkaar hebben. Kan dit en moet ik dan nog ergens rekening mee houden?