oude waterafvoer
- tuttefrut
oude waterafvoer
Bij verbouwingswerken in de tuin heb ik de waterleiding bloodgelegd. Het betreft hier een oude "eternit'-buis. Graag zou ik hem vervangen door een PVC exemplaar. Het probleem is echter dat de oude buis verder onder heel mijn huis loopt. Omdat ik geen zin heb om meteen in heel mijn huis de vloer op te breken, vraag ik mij af hoe ik dit moet aanpakken? Kan ik een PVC buis aansluiten op dit oude exemplaar?
- tuttefrut
Inderdaad. Zetfoutje.
Het betreft de afvoerleiding. Ondertussen heb ik hier of daar al iets gevonden als een tokring of een verloopstuk met krimpmof. Probleem lijkt mij dat de diameters allemaal nogal groot zijn. De gres-buis is iets van een 110. De opgegeven diameters zijn allemaal voor rioleringsbuizen van 125 en groter.
- Manus
Het handigst is het om de binnendiameter van de mof van de gresbuis te meten en een inzetmof te kopen (van "rubber") met een buitenmaat die daar in past, en aansluit op de pvc pijp die je wilt gaan gebruiken. Mag geen probleem zijn.
Overigens is Eternit heel iets anders dan gres. Eternit is een producent van vezelgebonden (asbesthoudend) cement. Als je met oude Eternitpijpen te maken hebt moet je niet zelf gaan klooien maar een asbestverwijderaar inschakelen.
Overigens is Eternit heel iets anders dan gres. Eternit is een producent van vezelgebonden (asbesthoudend) cement. Als je met oude Eternitpijpen te maken hebt moet je niet zelf gaan klooien maar een asbestverwijderaar inschakelen.