De situatie:
Een klein tijdje terug is de watermeter in de meterkast omhoog gehaald. Deze lag op het zand, ongeveer een 30 cm onder het vloeroppervlak, maar omdat men er niet bij kon voor het vervangen, is deze dus omhoog gehaald. De meter hangt nu ongeveer gelijk met het vloeroppervlak. De ruimte in de meterkast, om onder de vloer te komen, is namelijk vrij klein om er goed bij te komen. Voor de rest is het niet mogelijk om onder het huis te komen.
Het probleem:
Sinds een tijdje hebben we dan ook een probleem met de waterdruk. Het komt regelmatig voor dat als de kraan open doet (zwenk knoppen) en daarna weer dicht je een “bonkâ€
Waterdruk weg, harde bonk en weer water
- Herman
Zoals ik het lees, kan het als volgt zijn:
Je kiept de kraan dicht, en daardoor ontstaat er een drukgolf (waterslag) in de leiding, welke de (gevoeliger) terugslagklep in de meter activeert.
Je hebt dan helemaal geen water meer.
Na een tijdje klapt de klep weer open, en krijg je een tweede (lichtere) drukgolf.
De oplossing is echter simpel:
Zo dicht mogelijk bij de veroorzaker van de waterslag, een waterslagdemper plaatsen. (bij de kraan dus). Dat zal het probleem oplossen.
Je kiept de kraan dicht, en daardoor ontstaat er een drukgolf (waterslag) in de leiding, welke de (gevoeliger) terugslagklep in de meter activeert.
Je hebt dan helemaal geen water meer.
Na een tijdje klapt de klep weer open, en krijg je een tweede (lichtere) drukgolf.
De oplossing is echter simpel:
Zo dicht mogelijk bij de veroorzaker van de waterslag, een waterslagdemper plaatsen. (bij de kraan dus). Dat zal het probleem oplossen.
Inactief account
- Neo-theone
Dag Herman,
Dank voor je bericht, dus als ik het goed begrijp, dan kan het idd de klep in de watermeter zijn die als een soort van prop het water tegen zal houden.
Zal dit opgelost zijn na vervanging van watermeter? Want die moet nog vervangen worden door waterleidingbedrijf.
Anders betekend het dus dat ik bij alle kranen (boven en beneden) en demper moet plaatsen.....
Dank voor je bericht, dus als ik het goed begrijp, dan kan het idd de klep in de watermeter zijn die als een soort van prop het water tegen zal houden.
Zal dit opgelost zijn na vervanging van watermeter? Want die moet nog vervangen worden door waterleidingbedrijf.
Anders betekend het dus dat ik bij alle kranen (boven en beneden) en demper moet plaatsen.....
- Herman
Het kan zijn dat de klep wat te gevoelig is, maar het kan ook zijn dat je de problemen blijft houden. Die eenhandkranen kunnen de waterstroom nogal abrupt afsluiten. In bepaalde gevallen kan de klep dan geactiveerd worden. (wettelijk mag er geen water vanuit het huissysteem terugvloeien in het waterleidingsysteem van het waterleidingbedrijf, vandaar die klep)
Andere oplossing is de kraan langzamer dichtdoen. Je kan proberen of een slagdemper helpt, dicht bij de meter, dan hoef je er maar 1 te monteren, maar in principe horen ze bij de veroorzaker (de kraan)
Andere oplossing is de kraan langzamer dichtdoen. Je kan proberen of een slagdemper helpt, dicht bij de meter, dan hoef je er maar 1 te monteren, maar in principe horen ze bij de veroorzaker (de kraan)
Inactief account