Waterpomp

Forumlid

Waterpomp

Bericht door Forumlid »

Hi,

Meerdere buren hebben een waterput in hun tuin, maar ik wil heel graag een ouderwetse waterpomp plaatsen. Nou is er op vele wijzen aan dergelijke pompen te komen, maar hoe kan ik 'm werkend installeren? Kan ik zo een gat boren (hoe diep), buis erin en aansluiten? Op internet kan ik niets vinden, maar echt heel ingewikkeld zou 't toch niet moeten zijn..? We plaatsen ze toch ook in ontwikkelingslanden, met weinig middelen......

Ik hoop echt dat iemand mij een antwoord kan geven......

Hartelijke groet en alvast bijzonder bedankt!

Mirjam[/b]
Forumlid

Re: Waterpomp

Bericht door Forumlid »

Forumlid schreef:Hi,

Meerdere buren hebben een waterput in hun tuin, maar ik wil heel graag een ouderwetse waterpomp plaatsen. Nou is er op vele wijzen aan dergelijke pompen te komen, maar hoe kan ik 'm werkend installeren? Kan ik zo een gat boren (hoe diep), buis erin en aansluiten? Op internet kan ik niets vinden, maar echt heel ingewikkeld zou 't toch niet moeten zijn..? We plaatsen ze toch ook in ontwikkelingslanden, met weinig middelen......

Ik hoop echt dat iemand mij een antwoord kan geven......

Hartelijke groet en alvast bijzonder bedankt!

Mirjam[/b]
Waterputten worden veelal door boeren gebruikt, en dus ook door hun " geslagen"
Ik heb het volgende gedaan:
Ik ben op zoek gegaan naar een (bevriende) boer, die kende iemand die dat wel wilde doen
Hij heeft met een giertank ( moet de plaats natuurlijk wel bereikbaar zijn met een tractor) onder druk een gat in de grond gespoten, vervolgens heeft hij er ook een buis ingeschoven, met onderaan een filter, zodat er geen zand in de buis komt.
Bij mij is de put 12 meter diep, zodat de buis in het grondwater zit.
Vervolgens heb ik een handpomp gekocht, incl. stalen buis en voetstuk.
Eigenlijk heel simpel, maar er zit een addertje onder het gras.
Je mag officieel niet zomaar grondwater onttrekken, dat moet je bij de gemeente aanvragen (officieel dus)
Ik hoop dat je hier iets aan hebt

groeten Henrie