Wegwerken inbouwdeel (messing) wandkraan

Knak

Wegwerken inbouwdeel (messing) wandkraan

Bericht door Knak »

Even het volgende: ik heb een messing inbouwdeel dat in een uitgehakte ruimte in de muur moet worden weggewerkt. Nu heb ik eerst de de Wicu-leiding in de verloopbussen gesoldeerd en daarna de bussen voorzien van teflon-tape in het inbouwdeel gedraaid. Voordat ik de boel ga dichtmaken heb ik een en ander aangesloten en het is op het moment waterdicht, dus er lekt niks uit. Is er een risico dat zo'n schroefverbinding (met teflon-tape) later kan gaan lekken?

Mijn vraag: kan ik het nu gewoon met mortel dichtsmeren of is het verstandig om nog een extra wikkeling aan te brengen van bijv. in epoxy gedrenkte katoen (dat uithardt)?

Of is een goed aangedrukte mortel ook waterdicht?
diver72

Bericht door diver72 »

Bij een inbouwdeel van een inbouwkraan behoort een kunststof "inbouwdoos" te zitten. De leidingen dienen in deze doos ingevoerd te worden. Het messing inbouwdeel wordt in deze bijbehorende doos geplaatst. Hierdoor komen de verbindingen niet in de mortel te zitten. Indien er storingen zijn aan het inbouwdeel, is deze ook makelijk te repareren.

Schroef, knel of klem verbindingen zou ik NOOIT in de muur maken. Te veel risico dat het gaat lekken. Indien er een lekkage optreed, vindt het water altijd een uitweg. Vaak via de mantel van de Wicu-buis naar ergens t.p.v. de overgang naar een ander leidingtype. Of gewoon langs het inbouwdeel naar buiten.

M.a.w.: ik zou alleen goed gesoldeerde koppelingen voorzien van voldoende tape in willen storten. En zelfs dat bij hoge uitzondering.