Hallo
bezit een oud huis (1898). Vroeg me af wat de beste manier is om hierin een houten vloer (planken) te leggen, wetende dat de huidige vloer een balkenvloer is met de standaard (bouw)vloerdelen die niet geheel vlak is
(dwz niet vlak genoeg voor een mooie houten vloer). Ik moet dus het eea 'uitlijnen' maar vroeg me af hoe dit het beste te doen.
Uitlijnen op de balken neem ik aan, echter weet niet of de balken zelf helemaal recht zijn (oud!).
Het liefste plaats ik nl. de nieuwe vloer i.p.v. de oude standaard vloerdelen (maw direkt op de balken) maar misschien is dit af te raden omdat de vloer dan wellicht niet meer vlak te krijgen is. Echter, wil ook niet teveel hoogte verliezen (ondermeer ivm dorpels e.d.)
Tips daarom van harte welkom
p.s.: ik weet dat vooraf een betonnen vloer storten een optie is, zocht echter naar een alternatief
Groeten
Erik
Hoe houten vloer leggen op bestaande vloerdelen/balken
- Sylvester
Re: Hoe houten vloer leggen op bestaande vloerdelen/balken
het gaat om een begane grondvloer neem ik aan? en nu liggen er kromme planken op?
weghalen, de balken ´uitvullen´ zodat alle bovenkanten gelijk zijn (waterpas) en dan nieuwe beplating erop. qua isolatiewaarde e.d. weet ik niet wat er allemaal te koop is en aan te raden. Alleen 18mm underlayment kan ms vochtproblemen gaan veroorzaken, wat word de afwekring op de vloer?
weghalen, de balken ´uitvullen´ zodat alle bovenkanten gelijk zijn (waterpas) en dan nieuwe beplating erop. qua isolatiewaarde e.d. weet ik niet wat er allemaal te koop is en aan te raden. Alleen 18mm underlayment kan ms vochtproblemen gaan veroorzaken, wat word de afwekring op de vloer?
www.bouwkunde.tk
Het forum voor en door bouwkundigen!
- evduijn
Hallo
ja, het betreft de begane grond. De standrd vloerplanken zijn licht doorgezakt tussen de balken (golfeffekt), de balken zelf liggen onderling ook niet geheel op één lijn te liggen (de hoogste punten van 'de golvende vloerdelen' liggen niet op één lijn).
De uiteindelijke afwerking worden eiken vloerdelen; omdat de oorspr. vloerdelen er vanwege dat uitlijnen toch af moeten vroeg ik me af of de uiteindelijke eiken vloer wellicht ook direkt op de uitgelijnde balken gemonteerd kan worden (hierbij de oospr. vloerdelen dus weglatend). Dit scheelt nl. hoogte want ik heb al erg weinig over tov drempels e.d. Vanwege de hierdoor ontstane verminderde isolatiewaarde van de gehele vloer: ik vroeg me af of het tussen de vloerbalken isoleren met steenwol / rachels dit wellicht dan weer compenseert. Ik heb dan een (hopelijk) vlakke vloer die niet hoger geworden is maar toch isoleert dus de beste combi zou ik zeggen.
Maar...misschien is dit heel ongebruikelijk of zelfs af te raden?
p.s.: Zag zojuist dat elders in dit forum toch al een soortgelijke vraag stond (oeps) met als antwoord balkjes langs de orig. balken aanbrengen en deze op hoogte stellen. Bedoelde jij met 'opvullen' ditzelfde?
Groeten
Erik
ja, het betreft de begane grond. De standrd vloerplanken zijn licht doorgezakt tussen de balken (golfeffekt), de balken zelf liggen onderling ook niet geheel op één lijn te liggen (de hoogste punten van 'de golvende vloerdelen' liggen niet op één lijn).
De uiteindelijke afwerking worden eiken vloerdelen; omdat de oorspr. vloerdelen er vanwege dat uitlijnen toch af moeten vroeg ik me af of de uiteindelijke eiken vloer wellicht ook direkt op de uitgelijnde balken gemonteerd kan worden (hierbij de oospr. vloerdelen dus weglatend). Dit scheelt nl. hoogte want ik heb al erg weinig over tov drempels e.d. Vanwege de hierdoor ontstane verminderde isolatiewaarde van de gehele vloer: ik vroeg me af of het tussen de vloerbalken isoleren met steenwol / rachels dit wellicht dan weer compenseert. Ik heb dan een (hopelijk) vlakke vloer die niet hoger geworden is maar toch isoleert dus de beste combi zou ik zeggen.
Maar...misschien is dit heel ongebruikelijk of zelfs af te raden?
p.s.: Zag zojuist dat elders in dit forum toch al een soortgelijke vraag stond (oeps) met als antwoord balkjes langs de orig. balken aanbrengen en deze op hoogte stellen. Bedoelde jij met 'opvullen' ditzelfde?
Groeten
Erik
- Sylvester
min of meer wel, alleen doe je dit dan door op de balk hout te maken zodat hij vlak word en even hoog als de andere, maar de genoemde optie is wel handiger / makkelijker.
Ik zou een leverancier van je te plaatsen vloer raadplegen, want je hebt wel met vochtigheidswaarden te maken bij een houten vloer.
Ik zou een leverancier van je te plaatsen vloer raadplegen, want je hebt wel met vochtigheidswaarden te maken bij een houten vloer.
www.bouwkunde.tk
- ArieHaarlem
Als je alle planken eruit hebt en dus op de balklaag zit...
Schroef aan de zijkant dan (nieuwe) steigerdelen, zodanig dat het geheel recht en waterpas is.
Als het om de begane grond gaat (kruipruimte) even in de loodmenie zetten.
Makkelijkst gaat het "uitlijnen" met een LASER.
Schroef aan de zijkant dan (nieuwe) steigerdelen, zodanig dat het geheel recht en waterpas is.
Als het om de begane grond gaat (kruipruimte) even in de loodmenie zetten.
Makkelijkst gaat het "uitlijnen" met een LASER.