kiezen voor kanaalplaten of houten dakconstructie?

tom123

kiezen voor kanaalplaten of houten dakconstructie?

Bericht door tom123 »

Hallo,
Wie kan mij informeren wat de voor en nadelen zijn van een kanaalplatendak of een houten dak bij een uitbouw van de woning (alleen begane grond) aan de achterzijde van onze woning over de volledige achterzijde (7,60 breed).

Er komt een lichtstraat in . Volgens de aannemer is er geen prijsverschil. Ik heb het gevoel dat kanaalplaten een langere levensduur hebben maar weet niet of dat waar is.

Wie geeft mij meer info?
RvdB

Bericht door RvdB »

Het maakt wat duurzaamheid betreft niet veel uit. De balklaag en de kanaalplaat zullen jouw overleven en de dakbedekking wordt in beide gevallen op dezelfde manier gemaakt. Wat wel een verschil maakt:

Bij de kanaalplaat maak je een keuze voor inbouwpunten tbv spotjes, centraaldoos etc. deze worden er prefab in gemaakt. Bij de balklaag met een gipsplaat plafond kun je later nog eens wat veranderen. Ik zou zelf kiezen voor de balklaag.
Sylvester

Bericht door Sylvester »

Forumlid schreef:Het maakt wat duurzaamheid betreft niet veel uit. De balklaag en de kanaalplaat zullen jouw overleven en de dakbedekking wordt in beide gevallen op dezelfde manier gemaakt. Wat wel een verschil maakt:

Bij de kanaalplaat maak je een keuze voor inbouwpunten tbv spotjes, centraaldoos etc. deze worden er prefab in gemaakt. Bij de balklaag met een gipsplaat plafond kun je later nog eens wat veranderen. Ik zou zelf kiezen voor de balklaag.
denk dat een balklaag ook echt wel goedkoper is dan kanaalplaat ;)
www.bouwkunde.tk
Het forum voor en door bouwkundigen!
RvdB

Bericht door RvdB »

valt wel mee, reken bij de balklaag ook het plafond mee en de dakbedekking met isolatielaag + de manuren. Die zijn bij een balklaag veel hoger;
uitgaande van 30 m2
kanaalplaten liggen binnen of 4 tot 6 manuren (en twee uurtjes kraan huur) voor de balklaag tel maar gerust een manuur of 30 (inclusief gipsplaat plafond exclusief uren elektricien). Een verschil dus van pak m beet 24 manuren (excl elektricien) á €35,- uur is toch €840,- excl BTW dus zo'n €1000,- incl BTW.
zal op een aanbouw dus geen honderden euro's verschil uitmaken.
RvdB

Bericht door RvdB »

Ow ja let er even op dat je bij het toepassen van een balklaag de isolatie aan de buitenzijde legt meteen onder de bitumen dakbedekking. Kan een hoop vocht problemen schelen!