aarding van douchevloer

Forumlid

aarding van douchevloer

Bericht door Forumlid »

Ik ga een douchvloer metselen, dzw beton storten op betonnen verdiepingsvloer, met daarin kunsttof putje en afvoerleidingen.
Dikte van nieuwe vloer is 8 cm.
Moet ik een aardingsnetje aanbregen?
Ik heb geen aardlekschakelaar. In de douchruimte is geen electrische aansluiting, wel een lamp.
De nieuw dochecabine wordt 110 x 80 cm
Herman

Bericht door Herman »

Ja, een aardnet moet worden aangebracht, aangezien de wapening van de ondervloer (de betonnen vloer) doorloopt in andere ruimten.

Ook geaard dient te worden:

-de waterleidingen
-de CV leidingen danwel de radiator
-metalen afvoeren (indien aanwezig)
-metalen baden en douchebakken

Vanuit deze onderdelen dient een aardleiding naar een centraal punt te lopen, vanuit dit punt een leiding naar de aardpen (meestal in de meterkast)

Niet geaard hoeft te worden:
-douchescherm
-metalen accesoires

Voor wat betreft verlichting: Waarschijnlijk zit je schakelaar aan de buitenkant, en alleen een lampje aan de binnenkant van de badkamer. De lamp dient een spatwaterdicht geval te zijn. Een kunststof armatuur wordt niet geaard, een metalen wel.
Forumlid

Bericht door Forumlid »

Hallo ik ben nieuw hier op dit forum.

Als je nu i de centraal doos al een aarde draad hebt mag je dan je geaarde items ( dus alles van metaal ) doorlussen naar de centraal doos.??
Herman

Bericht door Herman »

Naar mijn beste weten niet.

Andersom mag tegenwoordig weer wel: De aardedraad in de centraaldoos aarden via het aardsysteem in de badkamer, dit om geaarde stopcontacten etc in de badkamer te maken.

De items in de badkamer moeten met elkaar verbonden worden met een aardblokje, en dit blokje met een eigen draad 4mm2 naar een aardpunt in de meterkast.
bouwlink

Bericht door bouwlink »

Het bericht van Paul over hoe je een betonnen vloer op hout kan storten heb ik verplaatst naar de doe het zelf tips
cabrio125

aarding

Bericht door cabrio125 »

je mag nu wel weer aarde uit de centraaldoos halen,maar je moet wel een centrale aardpunt maken .(lees verzamelplek)vanuit daar ga je naar de radiator (retour aansluiting) koudwaterleiding wastafel en de aardingsmat in je vloer en als je een metalen bad of douchebak hebt aard je die ook
denkol

Bericht door denkol »

Forumlid schreef:Hallo ik ben nieuw hier op dit forum.

Als je nu i de centraal doos al een aarde draad hebt mag je dan je geaarde items ( dus alles van metaal ) doorlussen naar de centraal doos.??
Ja, je mag tegenwoordig volgens die nieuwe NEN norm gewoon doorlussen naar je centraaldoos