Vervanging dakgoten

Volg hier de verbouwing of bouw van leden van het forum.
Pend

Vervanging dakgoten

Bericht door Pend »

Na 30 jaar zijn de dakgoten aan vervanging toe. Het zijn zinken goten met houten boeidelen.
Ik heb het advies gekregen om de houten boeidelen door HPL te laten vervangen. Het nadeel van HPL vind ik de schroeven.

Mijn vragen zijn:
1. Is HPL inderdaad de beste keuze voor boeidelen
2. Kunnen de boeidelen ook gelijmd worden zodat je geen lelijke schroeven ziet
3. Welke dikte moet je gebruiken
4. Is er voorkeur voor Arpa of Trespa of misschien een ander merk.
5. Voor het gootwerk wordt zink kwaliteit 14 geadviseerd. Is dit de beste keuze?

Heeft iemand enig idee wat het vervangen van dakgoten aan de voor en achtergevel (12m totaal) kan gaan kosten?
Herman

Re: Vervanging dakgoten

Bericht door Herman »

Is het hout dan in een zodanige slechte toestand? Zo niet, dan hoef je alleen maar een nieuwe zinken bak erin te laten zetten (kost je de kop niet), de slechte plekken hout vervangen, en de boel weer netjes te schilderen.

Zijn het nu houten schroten? Je zou de eventueel kunnen vervangen door kunststof schroten (Werzalit, Keralit, etc).

Met alle respect, maar HPL op een oud huis ziet er niet uit. (op een nieuw huis ook niet, trouwens). Wordt heel snel groezelig. Eigenlijk moet je het ieder jaar in de was zetten. (dan kan je net zo goed je houten boeidelen elke 3 jaar in de verf zetten...)
Inactief account
Pend

Bericht door Pend »

Forumlid schreef:Is het hout dan in een zodanige slechte toestand? Zo niet, dan hoef je alleen maar een nieuwe zinken bak erin te laten zetten (kost je de kop niet), de slechte plekken hout vervangen, en de boel weer netjes te schilderen.

Zijn het nu houten schroten? Je zou de eventueel kunnen vervangen door kunststof schroten (Werzalit, Keralit, etc).

Met alle respect, maar HPL op een oud huis ziet er niet uit. (op een nieuw huis ook niet, trouwens). Wordt heel snel groezelig. Eigenlijk moet je het ieder jaar in de was zetten. (dan kan je net zo goed je houten boeidelen elke 3 jaar in de verf zetten...)
Herman, bedankt voor je beantwoording. Het zijn houten platen. De buren doen mee in het project en hebben voor HPL gekozen. Zelf ben ik ook van mening dat hout er veel beter uitziet,ook al is het wit geverfd, wat mij de enige houten dakgoot in de rij op zal leveren.

Nu zit ik nog met de vraag of de aansluiting van hout op HPL geen problemen op kan leveren i.v.m. verschillende uitzettingscoëfficiënties waardoor misschien lekkage kan ontstaan.

Er is inmiddels offerte gedaan: € 1.700 met HPL en € 1.600 met houten boeidelen. Weet iemand of dit een redelijk bedrag is?
Herman

Bericht door Herman »

Geen idee of dat een goede prijs is.

Ik heb eens 45 euro per lm betaald, maar voor het vervangen van een onderhangende zinken goot.

De overgang? HPL zet enorm uit als het warmer wordt, dus dat is wel iets waar je rekening mee moet houden. Persoonlijk zie ik het liefst een ruime naad. Laat het hout in geen geval onder het HPL steken, dat is recept voor rot...
Inactief account