Hallo,
Kan iemand mij vertellen in hoeverre Rockwool isolatie inzakt als het niet word "opgeprikt" aan de binnenmuur ?
Het gaat om de volgende situatie.
Nieuwe houtskelet wand, nog geen buitenmuur. Ik wil nadat de buitenmuur is opgemetseld de wand isoleren met 10cm dik Rockwool. Als ondersteuning van de isolatie had ik gedacht om aan de spouwkant horizontale latten te zetten, (kan nu nog!) en daar 50mm lange nagels doorheen te schieten om daar de rockwool aan te "hangen". Heeft dit zin of niet ?
Uiteindelijk word het dan dus: Buitenmuur/spouw 5cm/houtskeletwand met daarin 10cm Rockwool/dampdichte folie/gipsplaat.
Als ik geen voorziening maak aan de spouwkant, blijft de Rockwool dan wel op z'n plek?
Groet,
Richard.
Wandisolatie.
- RvdB
Re: Wandisolatie.
In een houtskelet wand moet je sowieso horizontale regels tussen de stijlen maken. Er zijn speciale (hardere) rockwool platen, bouwplaat 221 en 231, voor in houtskeletwanden. Deze kun je tussen het stijl en regelwerk duwen zonder verdere bevestiging. Of deze ook bij de doe het zelf markt te krijgen zijn weet ik niet.
Wat ook mogelijk is: spijkerflens dekens. deze hebben een flens aan de zijkant waarmee je ze tussen de stijlen niet.
Denk bij het toepassen van platen wel aan een damp open folie aan de buitenzijde (koude kant) en een dampdichtte folie aan de binnenzijde (warme kant)
Beste constructie:
buitenmuur, lat 22mm dik verticaal op de stijlen, damp open folie, stijl en regelwerk met isolatie, dampdichtte folie, lat 22mm dik verticaal op de stijlen, uitstroken en wandafwerking.
Wat ook mogelijk is: spijkerflens dekens. deze hebben een flens aan de zijkant waarmee je ze tussen de stijlen niet.
Denk bij het toepassen van platen wel aan een damp open folie aan de buitenzijde (koude kant) en een dampdichtte folie aan de binnenzijde (warme kant)
Beste constructie:
buitenmuur, lat 22mm dik verticaal op de stijlen, damp open folie, stijl en regelwerk met isolatie, dampdichtte folie, lat 22mm dik verticaal op de stijlen, uitstroken en wandafwerking.
- Jipiekaja
Bedankt voor de info en de snelle reactie. Ik ga informeren naar Rockwoolplaten bij m'n bouwmat.handelaar.
Begrijp ik nou goed dat alleen bij isolatieplaten dampdoorlatendefolie aan de spouwkant nodig is,
en bij gewone Rockwool niet?
Groet,
Richard.
Begrijp ik nou goed dat alleen bij isolatieplaten dampdoorlatendefolie aan de spouwkant nodig is,
en bij gewone Rockwool niet?
Groet,
Richard.
jipiejipiejee
- RvdB
Bij een dergelijke constructie is altijd zowel een dampdichtte folie aan de binnenzijde als een dampopen folie aan de spouwzijde nodig.
Goede folies komen van Miofol
Goede folies komen van Miofol