alle tegels douchehoek los en vochtig na 1 jaar

Forumlid

alle tegels douchehoek los en vochtig na 1 jaar

Bericht door Forumlid »

Hallo,

Wij hebben sinds december vorig jaar een aanbouw laten bouwen met bijkeuken toilet en badkamer .
Echter sinds een paar maanden kwamen er scheurtjes in de voegen en knapte 1 tegel.Nog later werden alle voegen zwart en de scheuren steeds groter,de tegels kun je er zo afhalen en het fermecell is erg nat.
Het betreft hier de douchehoek,dus geen douchebak.
De aannemr begint volgende week met de herstelwerkzaamheden, zij denken dat het kan komen door een lekke waterleiding of afvoer.
Zo niet ,dan zou het kunnen komen door het ontbreken van kimband.
De tegelzetter,met 10 jaar werkervaring gebruikt alleen kimband op de bovenverdieping en nooit op de begane grond en heeft nog nooit problemen gehad.
De zwarte voegen gaan niet helemaal tot boven toe en is het ergst bij de douche aansluiting zelf.
We hebben een losstaand bad wat achter de douchehoek staat en de muren rondom worden niet echt heel vochtig als er gedoucht wordt, maar ook daar zien wij zwarte stipjes op sommige plekken.
Onze vraag is of de kans groot is dat het door het ontbreken van kimband komt,wij denken zelf dat dat een beetje makkelijk gezocht is,het afkitten is ook goed gebeurd en vertoond geen gaatjes of scheuren,dus je zou zeggen dat alles goed dicht zit en er geen vocht bij kan komen.
De aanbouw staat op een strokenfundering.

Wij hopen op een reactie.
alvast bedankt.
Herman

Bericht door Herman »

Kimband is een redmiddel, als een voeg het begeeft, of een kitnaad. Dan pas heb je wat aan je kimband, want een goed gevoegde en gekitte tegelwand, lekt niet. Ik zou het dan ook niet daar zoeken.

even een domme intrapper: de gaten in de tegel, waar de kraan gemonteerd wordt, zijn die wel afgekit. Dit wordt soms nog wel eens vergeten, en dan kruipt er ook vocht achter de tegels.

Een lekke leiding kan ook de oorzaak zijn, overigens.
Forumlid

Bericht door Forumlid »

Begrijp dat de binnenwand van fermacellplaat is. Persoonlijk niet mijn voorkeur voor een douchehoek.
Wat vaak word vergeten is dat de muurplaat word afgekit tussen de fermacellplaat.
Zoals jij het omschrijft heeft het niks met kimband te maken
Forumlid

Bericht door Forumlid »

Bedankt voor de reactie, doet ons alleen al goed te lezen dat jullie mening is dat het niet door het ontbreken van kimband kan komen.
We horen morgen wel wat de "kenners" er van zeggen.
Misschien zijn er meer lezers die hun reactie willen plaatsen?? Misschien hebben we er wat aan......en kunnen we het gebruiken.
Forumlid

Bericht door Forumlid »

even een update,de kitrand bij de easydrain bleek volgens de kenners niet vast te zitten aan het roestvrij staal en kon er zo uitgehaald worden,ook was dit zeer zwart,dit is volgens hun het probleem,de platen en fermecell is erg nat.
hopende op een reactie....
Herman

Bericht door Herman »

Hmmm, dan heb je nog wel wat te doen. Voorzover mij bekend is het advies om een epoxy voeg toe te passen. Aangezien de boel nu is gekit met siliconen, kan je die optie schrappen.

Enige wat ik mee kan geven is de siliconenvoeg opnieuw doen, en dan zeer secuur:

Siliconenvoeg uitsnijden.
Restanten kit verwijderen met kitverwijderaar.
Oppervlakken behandelen met siliconenverwijderaar.
RVS opschuren met schuurpapier, hier zeer secuur in zijn.
Met aceton de boel goed ontvetten. (goed ontvetten met oplosmiddelen gaat als volgt: ruime hoeveelheid oplosmiddel aanbrengen met in oplosmiddel gedrenkte, verder schone doek of papier, direct hierna oplosmiddel verwijderen met een tweede, schone, droge doek.)

Hierna kan een nieuwe siliconenvoeg worden aangebracht.

Het gaat dan voornamelijk om de details: de hoeken, kopse kanten etc. Daar loop je het meeste risico van slechtere hechting, door slecht ontvetten etc.
Forumlid

Bericht door Forumlid »

Herman,

ze hebben de hele boel er al uit gehaald,dat betekent dat de hele douchehoek is afgebroken,de afwerkplaten,de isolatie,en het fermecell de tegels,maw de hele boel.
er stat nu een bouwdroger in,die al het overtollige vocht er uit moet halen om zo verdere schimmelvorming te voorkomen.
maandag wordt de boel weer dichtgemaakt en dan kan de tgelzetter zijn werk weer doen.
ik zal zeker jouw advies meegeven aan de aannemer.

bedankt voor je reactie
Rick

Bericht door Rick »

Ik zou de tegelzetter aanraden toch kimband te gebruiken. Het verhaal van alleen op de verdieping is natuurlijk onzin.
Zeker bij fermacell is het ook van belang t.p.v. de afvoer en kraan.
Afbeelding
Tegelmonster of tegelmonsters makkelijk bestellen voor architect of professional.
Rick

Bericht door Rick »

Kijk eens op deze pagina van bouwlink
http://www.bouwlink.nl/bouwwijzer/hoeka ... kamers.htm
Afbeelding
Tegelmonster of tegelmonsters makkelijk bestellen voor architect of professional.
Forumlid

Bericht door Forumlid »

welk soort afkitter wordt gebruikt? Gewone sillicone? Kennen jullie merken voor afkitten en waterdicht voegen die heel geschikt zijn of is dit eender? Hoe wordt afvoer best gerealiseerd? Ik zit vooral in over de aansluiting aan de afvoer / sifon. Zijn er speciaal lage modellen sifon op de markt?