Stalen draagbalk in gevel: conservering/koudebrug

evduijn

Stalen draagbalk in gevel: conservering/koudebrug

Bericht door evduijn »

Hallo

ik ga ivm voornemen openslaande deuren in steense achtergevel te maken een aanvraag indienen om een doorbraak te maken, breedte ca. 1,5 mtr
De balk is door constructeur berekend als zijnde een HEA180, opleg 150mm of meer
Voorgenomen werkwijze: stutten met stempels (2 stempels binnen en 2 buiten i.c.m. 2 steunbalkjes) , uitsparing tbv balk maken, balk* in cement opleggen, bovenzijde dichtmetselen met ondersabelingsmortel en aandrukken, laten uitharden, stempels weg en uitsparing tbv kozijn zagen etc.

Ik heb echter nog een vraag over de beste wijze van beschermen stalen ligger en verkleinen koudebrug
- de balk is gemenied en heb de zaagvlakken aan kopse zijden ontbraamd door iets schuin wegslijpen zodat de verf goed blijft zitten
Echter, de balk opleggen in cement komt me een beetje vreemd over; is het wellicht zinvol de balk vlak voor opleggen in cement te voorzien van een stuk dpc-folie rondom die dus het cement scheidt van het staal. Betreft immers een (altijd wat vochtige) steense muur en ben bang dat de menie op de stalen balk op den duur niet voldoende is. Ook tbv de rollaag die de metselaar aan buitenzijde in de balk gaat metselen (sierrollaag dus) een soortgelijke vraag: ik neem aan dat de metselaar hem vol gaat metselen: is dit op de lange duur niet vragen om problemen? Of moet hier een holle ruimte achter blijven bestaan met aan weerszijden van balk een kleine opening naar binnen tbv ventilatie?
Aan de binnenzijde van de gevel komt een voorzetwand van gipsplaten / metal studs met een kleine luchtspouw. De stalen balk wordt dus in principe aan binnenzijde niet 'weggemetseld' waardoor de ruimte tussen binnenzijde rollaag/buitenzijde stalen balk in principe in verbinding komt te staan met spouw achter voorzetwand, daarmee beter geventileerd
Of doe ik te moeilijk en mag de stalen balk gewoon ingemetseld worden?
Het komt me zo vreemd over, temeer omdat balk 180mm breed is en de gevel 200mm dwz bijna geen dekking aan buitenzijde

Groeten
Erik
RvdB

Re: Stalen draagbalk in gevel: conservering/koudebrug

Bericht door RvdB »

Een balk in aanraking met vocht/metselwer en lucht altijd thermisch verzinken!
evduijn

Re: Stalen draagbalk in gevel: conservering/koudebrug

Bericht door evduijn »

Rick
bedankt voor info
ik heb zojuist een vraag neergelegd bij een bedrijf bij mij in het dorp wat de kosten zijn van stralen en therm.verzinken
Balk was nl. al fabriek-af gemenied , wilde dit een tweede maal doen, maar thermisch verzinken icm steense gevel klinkt inderdaad beter

Bedankt
Erik