mestelen van een ronde cirkel: hoe te werk???

Volg hier de verbouwing of bouw van leden van het forum.
bloesem

mestelen van een ronde cirkel: hoe te werk???

Bericht door bloesem »

Ik heb een vraag voor een echte metselaar (meerdere mogen reageren natuurlijk!!),
Ik ben van plan een ronde cirkel te gaan metselen, die helemaal opgevuld dient te worden voor de stevigheid.
Kan ik dan het beste een buitenrand metselen en dan binnenin opvullen met beton? Of metsel ik binnenin ook helemaal vol en hoe pak ik dat dan aan? De straal wordt zo'n 80 cm en dus de diameter is 1.60 m.
Omdat hij buiten komt, moet hij uiteraard ook tegen div. weersomstandigheden kunnen..
Heeft iemand ideeen of tips?
Alvast bedankt! :P
Bloesem
RvdB

Re: mestelen van een ronde cirkel: hoe te werk???

Bericht door RvdB »

Ik zou inderdaad eerst de buitenrand opmetselen.
Aan de binnenzijde leg je spouwankers in de voegen en daarna stort je het geheel vol met beton. Zo krijg je één geheel.
bloesem

Bericht door bloesem »

Hoi RvdB,
Metsel je de buitenrand dan halfsteens, voeg je alles af (moet natuurlijk helemaal dicht zijn) en ga je dan storten? Kan dat allemaal achter elkaar, of moet je eerst het metselwerk van de buitenkant laten drogen?
Gaat het niet scheuren in de winter, omdat je met verschillende materialen werkt?
Alvast bedankt voor je tijd en tips!
Blo :D sem
RvdB

Bericht door RvdB »

het voegen kun je als laatste doen... Wel goed vol en zat metselen zodat de beton niet tussen de voegen eruit kan lopen. Dag 1 metselen, dag 2 storten moet kunnen.

Verwacht niet dat het zal scheuren
bloesem

Bericht door bloesem »

Hoi RvB,
bedankt zover! Tegen de tijd dat het ronde gevaarte staat, laat ik je weten hoe het is gegaan! 8)
Nog even over de buitenrand metselen, zet ik de stenen rechtop, of kan ik gewoon de bocht om metselen met vlakliggende stenen? :?:
Alvast bedankt voor je reactie,
van een gelukkige a.s. metselaar!
Blo :D esem
RvdB

Bericht door RvdB »

je kan de stenen rechtop zetten of plat leggen.
Kunt het beste even een stukje neerleggen zonder specie en kijken wat het mooiste is en of je de diameter goed haalt.
bloesem

Bericht door bloesem »

Hoi RvB,
hoeveel spouwankers per meter moet ik gebruiken bij deze constructie :?:
In iedere laag met stenen weer een aantal?
Ik hoor graag :P hierop je reactie!
Groetjes,
Bl :D esem