Betonvloer over een oude vloer storten

Volg hier de verbouwing of bouw van leden van het forum.
avormx

Betonvloer over een oude vloer storten

Bericht door avormx »

Hallo,

Wij willen een nieuwe betonvloer storten in een oude schuur, ong. 125 m2. Het beton moet gestort worden op een bestaande, gedeeltelijk verzakte en gebroken oude vloer (direct op veengrond gestort, overigens wel met betonijzer). We zijn bezig poeren te maken in de oude betonvloer zodat deze niet meer verder kan zakken. Hierop komt bouwfolie met daarop 10 cm. eps en bewapening van 8mm/150, dan de nieuwe betonlaag van 10 cm.

Mijn vraag is: moet ik in de eps gaten maken waar de poeren zitten, zodat de nieuwe betonvloer rechtstreeks gedragen wordt door de poeren met betonijzer verbonden aan de nieuwe betonmatten, hierdoor zal de oude gebroken vloer ontzien worden, maar krijg je wel koudebruggen op de plekken waar de poeren zitten. Of moet de eps dicht blijven zodat deze met de oude vloer de nieuwe betonvloer draagt?

De zelfde vraag hebben we ook voor ons oude huis waar we de houten vloeren willen vervangen door een betonvloer. Deze komt rechtstreeks op de grond. In de grond willen we ook eerst poeren maken (we hebben 25cm dikke eps liggen waarin de leidingen en afvoer wordt gelegd die onder het 10 cm. beton komt). totale woonopp. van verschillende ruimtes is ong. 100 m2. Hier zit geen oude betonvloer die het vlak kan dragen, het lijkt mij dat de poeren dan door de eps gedrukt zullen worden waardoor de vloer zal gaan zakken.
Moeten we dit voorkomen door een omgekeerde bak te maken, of aan de zijkanten wel de poeren door het eps met de betonvloer verbinden. Wat is een goede aanpak voor deze betonvloeren.

P.S. We maken poeren omdat we op veengrond wonen met de vaste laag ong op 2 m. diep.

Alvast bedankt voor de reactie. Mvg., Cor
Laatst gewijzigd door 1 op avormx, in totaal 0 keer gewijzigd.
RvdB

Re: Betonvloer over een oude vloer storten

Bericht door RvdB »

Eps zou voldoende druksterkte moeten hebben;

EPS 100-SE kan een permanente druk aan van 30kN/m2 (3000kg/m2)
10 cm gewapend beton weegt 0.1x2300kg=230kg/m2.
avormx

Bericht door avormx »

Hallo RvdB,

Dank voor de reactie. Hoe maak ik dan een sterke vloer in het huis waar geen betonvloer in ligt, deze ruimte wordt aangevuld met zand, waar dan alleen de poeren van 15 cm dik en ong. 1,5 m. uit elkaar het eps met de betonvloer zullen dragen? Veengrond klinkt erg in wat betekend dat er ruimte onder de eps zal komen. Is het dan b.v. niet beter om de randen wel met de poer te verbinden zodat de betonvloer niet alleen op het eps ligt maar daar dan direct gedragen wordt door de poeren?

Mvg., Cor
RvdB

Bericht door RvdB »

De "poeren" gaan ook 2 meter diep tot aan de vaste bank neem ik aan?

Je zou de vloer hier op de poeren kunnen laten dragen... Uit de poeren steeds 4 stekken laten steken van 8mm wapeningstaal die je ombuigt de vloer in. Ook zou ik dan onder en boevenwapening toepassen met bouwstaalmatten # 6-150. Om de koudebrug te ondervangen leg je de isolatie op de ruwe betonvloer. Hiervoor gebruik je floormate. Daarop komt dan de afwerkvloer.
avormx

Bericht door avormx »

Hallo RvdB,

De "poeren" gaan inderdaad 2 meter diep tot op het vaste. We moeten een hoop gaten boren dat doen we met de hand.
Zijn bouwstaalmatten # 6-150 sterk genoeg? Ik heb ondertussen begrepen dat we de vloer in huis 18 cm dik moeten maken en 2 x bewapenen met 8 mm. Bewapening van 8mm is alleen erg duur...
Het is jammer dat we boven de vloer nogmaals floormate moeten doen omdat we onder al 25 cm eps100 krijgen en floormate is ook niet goedkoop, is hier geen goedkoper alternatief voor? Al met al een dure kwestie..., na de vloeren begint de verbouwing pas.

Dank voor de reactie.

Mvg., Cor
RvdB

Bericht door RvdB »

Een op zand gestorte vloer voldoet normaal gesproken met 10cm dik en een enkel net #6-150. Ik vind #8-150 onder en boven daaromvrij fors en zou het zelf wel met ca 15cm beton en 2x #6-150 aan durven, maar ben geen constructeur....

Ik had niet goed gelezen want ik zie nu pas dat alles nog uit gevoerd moet worden.

Zonde om EPS die je hebt liggen niet te gebruiken of om een koudebrug te laten.
In dit geval zou ik de riolering, koudwater- en gasleidingen onder de ruwe vloer leggen en de EPS + warmwater bovenop in de tempex. Daar weer bovenop kun je rustig je afwerkvloer (cementdek+vloerbedekking of tegels in specie) maken. In je afwerkvloer kun je ook vloerverwarming leggen, gebruik dan wel randisolatie langs de muren (bijvoorbeeld geficell)

Let wel op dat je voldoende afschot in je rioleringen houd. normaal gesproken zit je buitenriool zo'n 60 a 80 cm diep. Als je 18cm vloer+25cm isolatie+8cm afwerking= 51cm hebt zou dit moeten lukken.