Lekkage Plafond Begane grond??

jasonfaber

Lekkage Plafond Begane grond??

Bericht door jasonfaber »

Zou ik jullie om advies mogen vragen..?
Ik ben bezig met de koop van een huis uit 1970. Inmiddels heb ik een bouwtechnische keuring laten uitvoeren.

In het plafond zijn kleine vochtplekjes te zien op de houten plafondplaten (begane grond). Zie foto's. Het dek bestaat uit rode (holle?) stenen, De kleine plekjes zijn over het hele plafond zichtbaar. De keurmeester gaf aan dat dit condensvorming zou zijn, ontstaan door temperatuurverschillen tussen dek en woonkamer. De condens veroorzaakt kleine druppels die op de houten platen vallen. Met stucwerk tegen het dek zou dit opgelost zijn...

Condensvorming lijkt me toch erg onwaarschijnlijk(?) Dan zouden de temperatuurverschillen tussen dek en woonkomer zeer extreem moeten zijn. Maar wat zou het dan kunnen zijn?

Misschien toch een kleine lekkage?
Mijn grote angst is dat de kleine vochtplekken terug gaan komen wanneer ik het plafond ga stuccen.

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Bijlagen
IMG_1798.JPG
IMG_1798.JPG (29.79 KiB) 3386 keer bekeken
IMG_1785.JPG
IMG_1785.JPG (31.82 KiB) 3386 keer bekeken
IMG_1784.JPG
IMG_1784.JPG (32.02 KiB) 3386 keer bekeken
Herman

Re: Lekkage Plafond Begane grond??

Bericht door Herman »

Wat een grappenmaker is die keuringsarts. Met stucen is dit op te lossen? Hij geeft zelf aan dat het probleem aan de bovenkant zit, dus het dek, danwel vochtscherm oid. Met stucen ben je de eerste 2 weken verlost van de plekken, daarna komen ze terug. Een laagje gips van 3mm gaat geen lekkages oplossen. Het advies om een paraplu te kopen zou nog beter zijn geweest.

Ik begrijp dat het dek aan de buitenkant naar de open lucht grenst? (dus geen verdieping bovenop de woonkamer?

In dat geval hoort e.e.a. er zo uit te zien:

waterdichte laag (bitumen oid)
isolatie
constructie (rode steen)
afwerking

evt. is isolatie en waterdichte laag nog om te draaien, maar dat komt minder voor.

Ik gooi het op 2 dingen:

-gebrek aan isolatie
-gebrek aan ventilatie

Zeker ook omdat je aangeeft dat het hele plafond is gestippeld.

ps: als de vlekken op regelmatige plekken zitten, dan zouden het nagels kunnen zijn, die een koudebrug vormen.
Inactief account