geschil met klusbedrijf

bosch

geschil met klusbedrijf

Bericht door bosch »

Hallo,

Ik heb een vraag. Ik heb in april mijn badkamer laten verbouwen door een bedrijf dat ********* heet. Vooraf een offerte laten maken, uitgelegd wat de bedoeling was, tekeningen overhandigd en aangegeven dat alle spullen al aangeschaft waren, behalve tegellijm enz. Meneer is 1 dag voor de spullen geleverd werden, begonnen met de oude badkamer er uit te slopen, en had doen ook maar meteen zijn eigen wc-frame geinstalleerd, terwijl de dag erna het aangekochte wc frame met overige sanitair geleverd werd. Misschien ben ik te 'lief' geweest, maar goed; hij heeft gebeld met het badkamer bedrijf en medegedeeld dat het frame terugging naar de winkel, het bedrag dat ik terug zou krijgen (ongeveer 200E) zou hij dan krijgen. Dit is echter nooit op papier gezet, onthou dit even voor later. Halverwege de klus werd mij duidelijk dat ook bepaalde onderdelen van de offerte, zoals het afslopen van de tegels op 1 wand en de vloer, het egaliseren van de vloer, niet gedaan werden.

Vervolgens is er ook een nieuw vulpunt op mijn c.v ketel gemaakt (het oude vulpunt zat op de radiator in de badkamer), waarna hij verklaarde dat de ketel stuk was (bleek dat hij deze niet goed had gevuld, en de manometer niet meer had teruggeplaatst. Dit is hij een week later komen repareren, maar ik ben wel een beetje gaan twijfelen of hij wel een professionele c.v. en badkamer installateur was)

Goed, na de reparatie van de manometer deed de ketel het weer, en na nog een spiegelkast die hij niet kon aansluiten (zou defect zijn, maar ik kon hem zelf wel aansluiten... vreemd) bleek eind mei mijn ketel niet meer te werken. Ik heb een onderhoudscontract bij een bedrijf, welke ik dus heb gebeld omdat de ketel er mee gestopt was en de druk was weg, en onmogelijk om bij te vullen. Onderhoudsbedrijf is er bij geweest en ze hebben het lek gevonden: een kniestuk die bij het monteren van het vulpunt en manometer geplaatst was, was door ****** er scheef opgeschroefd, waardoor de ketel langzaam is leeggelopen. Kosten: 230 euro. Aangezien het aantoonbaar was dat dit lek door een montage fout van ******* veroorzaakt werd, wilde ik dus de kosten op hem verhalen. Het bedrag van dat wc frame heb ik nog niet betaald, en ik heb hem voorgesteld om het hiermee te verrekenen. Vervolgens krijg ik zijn antwoord: Omdat hij het defect niet heeft mogen maken (ik kon moeilijk het onderhoudsbedrijf weer naar huis sturen om hem vervolgens te bellen... had ik nog steeds die kosten gehad! En ik ging er nou niet meteen van uit dat hij een kniestuk er scheef op schroeft waardoor de ketel gesloopt werd...) is hij niet aansprakelijk en moet ik nog steeds die 200 euro betalen voor het frame. De kosten van dat frame staan trouwens nog steeds nergens op papier c.q offerte en ik heb hier niets voor ondertekend... is dat dan geldig? Ook (nu wordt het nog beter) heeft hij geprobeerd extra te rekenen (achteraf) omdat ik mijn sanitair bij een bepaalde winkel had gekocht, en ook het slopen van de vloer en die wand in rekening gebracht. Ik heb toen via de mail schriftelijk contact gehad, en hij is er toen schriftelijk mee akkoord gegaan dat alle extra kosten verrekend werden met het werk dat hij niet heeft gedaan en dat ik gewoon alleen de originele offerte prijs zou betalen. Dit was nog voor dat hij over dat frame ging zeuren (want ik ging er vanuit dat met alle extra kosten, de kosten van het andere frame er ook bij inbegrepen was)

Het is duidelijk dat er een geschil is: ik vind dat hij de kosten voor de reparatie moet betalen (of verrekenen met het frame), hij vindt dat hij niet verantwoordelijk/aansprakelijk is en wil die 200 euro van dat frame. Ik heb trouwens het kniestuk dat er scheef op zat nog, en hij heeft hiervan de foto's gezien (nou ja, dat neem ik aan. Ze zijn doorgemaild en hij heeft er op geantwoord dat hij niet aansprakelijk was).

ik heb een rechtsbijstandsverzekering voor mijn woning, maar die kan ik morgen pas bellen, kan iemand hier mij misschien ook nog wat info geven over hoe en wat?

Sorry voor het nogal lange verhaal, ik hoop dat het een beetje duidelijk was, en ik wilde graag het hele verhaal er bij.
Herman

Re: geschil met klusbedrijf

Bericht door Herman »

Het is ontzettend rot voor je, maar de aannemer heeft nog gelijk ook:

Je moet hem gelegenheid geven om de boel te repareren.

In mijn geval ging dat zelfs zover dat de aannemer een rechtzaak die ik had opgestart heeft gewonnen, omdat hij nog steeds de bedoeling had om de schade te komen maken. (hij heeft eerst 9 maanden verstoppertje gespeeld, moest toen voorkomen, is toen wel geweest op de rechtzaak, het oordeel was toen dat alles door aannemer zou moeten worden gerepareerd, is 1 keer geweest om een vloer uit te breken, en vervolgens op 8 verschillende afspraken gedurende 10 weken niet meer op komen dagen. Oordeel rechter: Ik heb hem niet genoeg gelegenheid gegeven.)

Ik weet niet hoever de verbouwing nu is, maar ik zou als ik jou was alles maar eens heel goed op papier gaan zetten. Wat is de bedoeling, wat moet er door wie betaald worden, wat is de tijdsplanning, etc.
Inactief account
bosch

Bericht door bosch »

De verbouwing is gelukkig klaar, alhoewel hij het laatste kastje niet heeft opgehangen (was zogenaamd dus defect, maar ik, een totale leek op dit gebied had geen problemen met aansluiten). De klus stond uitgebreid op papier inclusief bouwtekeningen en wat er geleverd zou worden via mijn leverancier, en wat hij nog moest aanschaffen, zoals tegellijm. Maar ik heb de eerste lekkage dus al gehad. Alles dat fout is gedaan/gegaan staat ook al op papier, omdat ik zijn beoordeling nog moet insturen naar de kluswebsite.

Maar hoe zit het dan wanneer de lekkage zoals bij mij, in de ketel, waar hij aan heeft gesleuteld, wordt gemaakt door het onderhoudsbedrijf omdat ik niet van te voren kon weten dat hij de lekkage had veroorzaakt? Had ik die dan naar huis moeten sturen (nadat ik die rekening ook had kunnen betalen) en dan deze prutser moeten bellen? Waarschijnlijk had hij me dan een nieuwe ketel geprobeerd aan te smeren, zoals eerder, toen hij hem niet had goed gevuld en dus niet werkend kreeg. Het lijkt er op dat het enige wat ik kan doen is mensen waarschuwen voor deze gast door via de kluswebsite hem een slechte beoordeling te geven. Ben dan wel 230 euro lichter, maar mijn ketel is waarschijnlijk beter gemaakt (en ben dan waarschijnlijk ook goedkoper uit aangezien mijn ketel nog steeds in goede conditie is en niet aan vervanging toe is)

In ieder geval bedankt voor je hulp en informatie, nu maar duimen dat verdere lekkages uitblijven. (Ook al staat er dat er garantie op zit, ik vrees dat hij dan ook moeilijk gaat doen.)
Herman

Bericht door Herman »

Ik weet in jouw geval maar 1 oplossing: Hopen dat nu e.e.a. goed is, en verder niet teveel meer aan denken.

Het probleem met de klussites als Werkspot is dat je de aannemer wel tot aan zijn schoenzolen kan platbranden, maar daarmee wordt garantie een lastige zaak, en als het voor een rechter komt, dan ben je ook zuur. Kantonrechters zijn een soort vrije orde, waarvan je nooit weet wat je treft, en die lang niet altijd met het wetboek in de hand oordelen. Van bovenaf is geen correctie, dus het is een ontspannen baan.

Dus ofwel nog eens met een vergrootglas alles nakijken, en indien in orde danwel reparabel door jezelf, die aannemer afbranden, of, als je wat vindt wat aanpassing behoeft, de aannemer aansporen tot reparatie.

Ik krijg heel voorzichtig de indruk dat enkel de kneuzen per kluswebsite klussen binnenhalen, alhoewel ik ook een goede ervaring heb. (van een bijbeunende electricien, op zondag :))
Inactief account
bosch

Bericht door bosch »

Ik heb in ieder geval schriftelijk staan dat er garantie voor 5 jaar is, maar ik weet (uit ervaring) dat ook bedrijven moeilijk kunnen doen wanneer er echt wat mis is. :-) Voor de rest ben ik alles wat te zien is al nagelopen, electriciteit heb ik uiteindelijk zelf met mijn pa aangesloten en ging in een keer goed. Dus het enige dat nog kan gebeuren zijn lekkages die ik helaas niet kan zien :( maar daar wil ik inderdaad even niet aan gaan denken. Gewoon lekker van het mooie weer genieten!

Ik krijg helaas dezelfde indruk als jou, alleen kneuzen krijgen hun klussen op zo'n manier, maar ik weet dat er ook goeie klussers tussen zitten. Nog erger, ik hoor aan alle kanten alleen slechte dingen over loodgieters/badkamerinstallateurs, zowel bij vrienden, collega's en familie. Wat is dat toch met dat vakgebied? :-) Nou ja, in de toekomst dan alle bedrijfjes nog beter doorspitten, maar er staan gelukkig geen grote verbouwingen meer in de planning, alleen dingen die we makkelijk zelf kunnen doen.

Nogmaals, hardstikke bedankt voor de hulp en info!
Herman

Bericht door Herman »

Ja, met keukenboeren en badkamerinstallateurs is er altijd wat te beleven. Keukens zijn te uitgeknepen qua installatie om er fatsoenlijk tijd in te stoppen, badkamers zijn gecompliceerde apparaten waarin aarding, elektra, riool, waterleiding, CV, tegelwerk, ruwbouw, sanitair en waterdichtheid allemaal een rol spelen. Slechts weinig bedrijven kunnen dit werk wel fatsoenlijk uitvoeren.

Inmiddels ken ik er een paar, maar die kosten wel wat meer. Hier in de buurt werkt er 1 die bijvoorbeeld alle douchecabines standaard met epoxy en glasweefsel laat inpakken, zodat de boel zelfs zonder tegels en kit nog waterdicht is.

Maar een koppeling fatsoenlijk monteren is basiswerk, als je het mij vraagt. Dat mag niet mislukken. (toch presteerde de CV installateur het me achter te laten met een gaslek, wat ik gelukkig rook voor er ongelukken gebeurd zijn. Koppeling slecht aangedraaidm verzuimd af te persen.)

Op klussites zijn er volgens mij 2 soorten mensen actief: de voorgenoemde kneuzen, en de beuners die kleine klussen naast het gewone werk doen. Met die laatste groep kan je het treffen.
Inactief account
bosch

Bericht door bosch »

Nog beter, ik kreeg net een heel beledigend mailtje van hem (waarschijnlijk omdat ik hem niet als een top monteur heb beoordeeld, maar ik kan er niets aan doen als hij zulke geintjes zoals met 'extra kosten vanwege keuze badkamer zaak' en zulke lekkages komt) dat ik nergens verstand van heb, en dat ik hem niet voor het onderhoud heb gebeld want hij staat altijd klaar... hm.. ik had dat onderhoudscontract toch al een stuk langer bij dit ketelbedrijf, die mij altijd vriendelijk en meteen hebben geholpen, in plaats van dat ik een week lang zonder verwarming en warm water in april heb gezeten omdat deze kluns de ketel niet goed had bijgevuld en ook nog eens de manometer maar had meegenomen. Misschien moet hij toch beter informeren naar wat voor achtergrond en studie een klant heeft; het is misschien niet cv-installateur, maar ik heb toch een stuk techniek in mijn opleiding zitten. Genoeg om te weten dat een scheefgedraaid kniestuk niet door ouderdom komt (of ouderdom monteur? :-) )

Nou ja, hij heeft zijn geld gekregen, en helaas voor hem dan wel een slechte beoordeling, maar het zal hem vast weinig klussen schelen, aangezien ik hem met wat googlen op verscheidene klussites ben tegengekomen. Maar als mensen opeens zo'n beledigende toon aanslaan, weet ik genoeg... waarschijnlijk weet hij zelf ook wel dat hij fout zat met zijn montage-kunsten.

Ik kan je nog een beter verhaal vertellen (het was niet deze monteur, maar in het buitenland komen ze ook voor): bij mijn ouders werden ook wat leidingen verlegd, waaronder een gasleiding. De monteur ging vervolgens kijken of er geen gaslek was met.... een aansteker! Tja, dan weet je wel zeker dat er geen lek is, want als dat er wel was, ben je er toch niet meer :-) Gelukkig kunnen we er nu nog steeds om lachen, zal waarschijnlijk in mijn geval ook wel zijn.