vraag over moeren

Volg hier de verbouwing of bouw van leden van het forum.
bosch

vraag over moeren

Bericht door bosch »

Hallo,

ik heb eigenlijk een vraag. Ik heb een kniestuk van mijn ketel, waarvan een moer er duidelijk scheef is opgedraaid, waardoor lekkage is ontstaan. Er is laatst geklust aan mijn ketel door een badkamer installateur en de lekkage is gemaakt door het onderhoudsbedrijf van mijn ketel. Nu is het probleem (nou ja, probleem... ik ben er gewoon klaar mee, maar wil toch nog even wat checken. Rekening is betaald) het onderhoudsbedrijf zegt het is een nieuw kniestuk. De laatste die er aan is geweest is de installateur van de badkamer (die al wat andere kleine foutjes had gemaakt, dus dat komt de betrouwbaarheid niet ten goede), die zegt dat hij het niet heeft gedaan en dat het onderhoudsbedrijf een lulverhaaltje heeft opgehangen en dat die moer scheef is gaan zitten door ouderdom.

De ketel was net voordat de badkamer werd vernieuwd geheel nagelopen door het onderhoudsbedrijf en behalve een lek expansievat (was dus niet de oorzaak van deze lekkage bleek), waren er geen andere lekken.

Mijn vraag is nu: kunnen moeren scheef draaien door ouderdom?

Anders dan forensisch bewijs te gaan verzamelen (wat kan ik zeggen... wetenschapper wil graag alles aangetoond hebben haha), wat niet meer kan omdat te veel mensen met hun handen aan dat kniestuk hebben gezeten :-) waaronder vrienden die zeggen dat het ouderdomsverhaal juist gelul is, kom ik er toch nooit achter wie dit scheef heeft gedraaid, maar ik zou toch graag willen weten of iemand er ervaring mee heeft dat moeren dus scheef kunnen draaien door ouderdom.

Ik doe er twee fotos bij:
ketel 003-2.jpg
ketel 003-2.jpg (173.37 KiB) 2299 keer bekeken
ketel 002-2.jpg
ketel 002-2.jpg (146.86 KiB) 2299 keer bekeken
Herman

Re: vraag over moeren

Bericht door Herman »

Moeren draaien niet scheef door ouderdom. De draad aan het begin kan hooguit wat beschadigd zijn, waardoor de moer scheef wil, maar dat merk je direct. Ga je er dan met een baco aan sjorren, dan is het wellicht tijd om een afspraak bij de opticien te maken. Dit soort moeren draai je makkelijk met de hand op de draad, enkel het laatste stuk moet je met een baco of passende steeeksleutel doen. (graag niet met een waterpomptang)

Wie heeft het gedaan? Ik ben bang dat dat een leuk avondje Cluedo wordt. Ik denk de butler, met de kandelaar, en in de bibliotheek.

Daar kom je dus nooit meer achter.

Ik zou zeggen, vervangen, uithuilen, en van beide monteurs geen gebruik meer maken.
Inactief account