Van onze woning uit de 30-er jaren zijn de voegen gaan wijken in de voorgevel tpv een stalen draagbalk. De voorgevel is uitgebouwd met een erker (plafondhoogte 2.10) daarboven nog een raampje van glas in lood 1.50x0.20 en net daarboven zit een stalenbalk in de gevel.
Overspanning van zo'n 4 meter rustend op de buiten- en binnenmuur.
Het geheel lijkt iets doorgezakt en de voegen zijn gaan wijken en zijn ook al eens opnieuw dicht gesmeerd.
Nu wil ik de gevel weer laten herstellen vanwege een lekkage in de erker die veroorzaakt wordt door de slechte voegen en los zittende stenen.
Het is een diep liggende voeg die op een aantal plaatsen beschadigd is maar de meeste voegen lijken nog goed.
Ik heb 2 bedrijven benaderd, en de een stelt voor om alle voegen weg slijpen en opnieuw voegen.
De ander stelt voor om alleen de beschadigde voeg te herstellen en te onderzoeken of de stalen balk behandelt kan worden tegen roest zodat zich dit probleem over een aantal jaar niet opnieuw voordoet.
Hiervoor moet hij dan een aantal stenen uit de gevel verwijderen om te kunnen zien of dit kan.
Zonodig moet dan over de hele breedte van de voorgevel een aantal steenlagen weg gehaald worden om de balk goed te kunnen behandelen.
Mijn vraag is of het zin heeft om een stalen balk die er al 80 jaar ligt te behandelen tegen roest, en kan dit eigenlijk wel? Je kunt immers nooit de hele balk vrijmaken.
En is het zinvol om de hele gevel opnieuw te laten voegen, als slechts 10% van de voegen slecht is?