Hallo,
Wij hebben een geheel houten woning (houtskeletbouw) uit ca. 1870. Zo'n groen geschilderde, typisch Zaanse woning. Over de fundering is ons niets bekend. We weten niet zeker of er uberhaupt een fundering aanwezig is. Een kruipruimte hebben we niet. Nu is er in de woning wel het een en ander scheef, vooral boven. Zou dit iets met de fundering of een gebrek daar aan te maken kunnen hebben?
We hebben bij de aankoop de woning laten keuren, dit gebeurde vrij oppervlakkig. De man die de woning keurde maakte zich geen zorgen om het feit dat e.e.a. aan vloeren binnen niet helemaal waterpas meer is. Als je in de woonkamer zit en naar de balken in het plafond kijkt, lijkt het echter allemaal nog recht en gelijkmatig.
Moeten we ons druk maken om het feit dat de boel niet helemaal recht is en we niets weten met betrekking tot de fundering?
19e eeuwse houten Zaanse woning
- Herman
Re: 19e eeuwse houten Zaanse woning
Zo op het eerste gezicht zou ik me ook niet druk maken. Je bent niet de enige die in een 140 jaar oud huis woont, wat een beetje scheef is. Het huis van mijn overburen (1939, wel fundering) staat over een lengte van 8 meter 40 cm scheef achterover.
Veel belangrijker is of er scheurvorming of beweging is. Dus hou dat goed in de gaten. Zijn er kieren die steeds groter worden, gaan er deuren of ramen klemmen, pas dan is het tijd voor onderzoek.
Of je kan een funderingsonderzoek laten doen, dan komt er iemand met een schep en een kruiwagen...
Veel belangrijker is of er scheurvorming of beweging is. Dus hou dat goed in de gaten. Zijn er kieren die steeds groter worden, gaan er deuren of ramen klemmen, pas dan is het tijd voor onderzoek.
Of je kan een funderingsonderzoek laten doen, dan komt er iemand met een schep en een kruiwagen...
Inactief account
- Zaankanter
Bedankt Herman!
Ik kan niet echt zeggen dat deuren overmatig klemmen, hoewel we wel eens wat deuren een beetje bij hebben moeten schaven.
Zouden we het huis ooit willen verkopen, kunnen we dan veel problemen verwachten met de verkoop? We hebben geen plannen in die richting, maar mochten we dat ooit wel van plan zijn, dan is het goed om nu al te weten wat we kunnen verwachten.
Mochten we ooit iets aan de scheefstand willen doen, wat zijn er dan voor opties? En op wat voor bedragen moeten we dan rekenen?
Aan de buitenzijde is er niets aan het huis te zien qua scheefstand. In huis hebben we redelijk wat meubelen die we recht hebben moeten zetten met stukjes hout er onder.
Ik kan niet echt zeggen dat deuren overmatig klemmen, hoewel we wel eens wat deuren een beetje bij hebben moeten schaven.
Zouden we het huis ooit willen verkopen, kunnen we dan veel problemen verwachten met de verkoop? We hebben geen plannen in die richting, maar mochten we dat ooit wel van plan zijn, dan is het goed om nu al te weten wat we kunnen verwachten.
Mochten we ooit iets aan de scheefstand willen doen, wat zijn er dan voor opties? En op wat voor bedragen moeten we dan rekenen?
Aan de buitenzijde is er niets aan het huis te zien qua scheefstand. In huis hebben we redelijk wat meubelen die we recht hebben moeten zetten met stukjes hout er onder.
- Herman
Iemand die een huis uit 1870 interessant vindt, die kijkt niet op van wat scheefstand.
Wil je het recht laten zetten, dan moet je herfunderen, geen idee wat het kost, maar waarschijnlijk niet rendabel als je niet zeer geruime tijd er wil blijven wonen.
Wil je het recht laten zetten, dan moet je herfunderen, geen idee wat het kost, maar waarschijnlijk niet rendabel als je niet zeer geruime tijd er wil blijven wonen.
Inactief account
- ARduo
Beste Zaankanter,Forumlid schreef:Bedankt Herman!
hoe groot is het huis aan m2 op de begane grond?
Tevens is er een mogelijkheid om subsidie aan te vragen bij de gemeente zaanstad. Ik weet niet of dat er nog steeds is. Maar wij hebben in het verleden (niet zo heel lang geleden) weleens een fundering herstel aanvraag gedaan. En daar is (was) een potje voor.
Als je vragen hebt, kun je ons te allen tijden pm-en of mailen op [verwijderd]
met vriendelijke groet,
ARduo
- Zaankanter
Ik schat de beneden verdieping op zo'n 35 m2, inclusief de bijkeuken. We hebben er geen tekeningen van en ik ben nu op mijn werk.
Overigens zou ik zo op het oog aan de buitenkant van het huis niet kunnen zien dat er iets scheef is. Het valt voornamelijk op wanneer je in huis bent.
Overigens zou ik zo op het oog aan de buitenkant van het huis niet kunnen zien dat er iets scheef is. Het valt voornamelijk op wanneer je in huis bent.
- Zaankanter
Gisteren avond nog even gecheckt, het blijkt 40 m2 te zijn beneden.