sterkte samengestelde balk "box beam"

avenu

sterkte samengestelde balk "box beam"

Bericht door avenu »

In canada en america worden dit soort balken vaak gebruikt. In nederland blijkbaar niet. Ik heb holle liggers gemaakt voor een veranda. Hol omdat er spotjes ingebouwd moesten worden en de maat van de balk beperkt moest blijven.
De liggers zijn gemaakt van een 2x3 vuren balk omkleed met 18 mm wbp uniprime. Eea is vol verlijmd met watervaste houtlijm (geen bruislijm) en om de 10 cm rondom vastgezet met 5 cm lange nieten.
Lengte van de liggers is 320 cm. Het dak is verder afgewerkt met 16 mm meerwandig polycarbonaat platen.

Toevallig sprak ik een constructeur over deze constructie welke mij vertelde dat deze constructie niet sterk genoeg was. Gevaarlijk vond hij het zelfs. Op mijn vraag hou hij dat ff snel berekend had kon hij geen antwoord geven. Ik heb op het dak gelopen (105 kilo schoon aan de haak) en de balken veren wel wat maar geen gekraak of wat dan ook.

Mijn vraag is hoe je een berekening maakt over de sterkte van dit soort balken in vergelijking met een houten balk
doorsnede ligger met maten
doorsnede ligger met maten
lig-doorsn.jpg (72.68 KiB) 5226 keer bekeken
Herman

Re: sterkte samengestelde balk "box beam"

Bericht door Herman »

Het is wat tricky. Bekend is de berekening van een balk, welke prima in staat is om een bepaald gewicht te dragen, alhoewel de balk wel buigt.
Nu wordt dezelfde balk voorzien van versterkingen, en hetzelfde gewicht geplaatst. Resultaat: de balk breekt...

Dit gebeurde nog wel eens met binnenvaartschepen, waarvan de bodem vervangen werd door een dikkere bodem.

Het heeft vooral te maken het het verschuiven van de neutrale lijn, waardoor de spanning op de uiterste vezel te groot wordt.

Om de exacte sterkte van een balk danwel constructie te berekenen, heb je de afmetingen, alsmede de buigsterkte nodig. Op het Internet is er wel het e.e.a. over te vinden.

Overigens: Niet alles uit de USA is heilig. Ze geloven nog steeds dat een dak met 20 spijkers vastgezet kan worden, en dan blijft zitten als er een hurricane overheen waait... Nota bene een Nederlander is uitvinder van een "hurricane clamp" welke dakbalken fatsoenlijk vast zet. (met gebruik van 2 spijkers...)
Inactief account
RvdB

Re: sterkte samengestelde balk "box beam"

Bericht door RvdB »

Er is verschil tussen een box beams die constructief gebruikt worden box beams en die voor sierwerk gebruikt wordt.
Een goede constructieve box beam is gemaakt van 2 balkjes en 2 zijkanten van multiplex of 4-zijdig van multiplex. Een constructieve box beam wordt niet zuiver in in verstek gemaakt, verstekken zijn namelijk verbindingen die van elkaar af willen schuiven als er belasting op komt. Bij zichtwerk wordt er daarom in het verstek altijd nog een veer en groef constructie gemaakt.Ook zouden in de box beam schotjes moeten zitten om de ca 50 cm die rondom met de buiten delen verlijmd en geniet zitten.

Ik zou zeggen dat je in jouw geval alleen de zijkanten als dragend gedeelte mag beschouwen, dus in feite heb je "balkjes" van 18 bij 100 gekoppeld met een vuren liggertje. Zoals ik het hier zie hangt de vuren balk er alleen tussen, heeft deze geen oplegging en dus geen dragende functie. Wel zorgt het vuren hout voor enige stabiliteit. Omdat er multiplex gebruikt is moet er met andere sterktes gerekend worden dan met vuren hout. Wat deze waardes voor multiplex op de kant verwerkt zijn weet ik niet.

Praktisch gezien; als je eroverheen kunt lopen dan zal het zomaar niet instorten... Let alleen even op met mogelijke sneeuwbelasting.

Heeft het geheel al eens alle 4 seizoenen meegemaakt? Ik maak multiplex buiten betimmeringen namelijk nooit in verstek (althans niet met garantie) omdat de kans groot is dat door de temperatuur en vocht wisselingen door het jaar heen de verstekken open gaan staan (met multiplex is die kan natuurlijk wel kleiner dan bij massief hout).

Heb je de zaagkanten (ook de gezaagde verstekken) van de uniprime wel goed behandeld met randsealer om te voorkomen dat er vocht in kan trekken??