Schatting materiaalkosten nieuwbouw woning

Volg hier de verbouwing of bouw van leden van het forum.
mistertb

Schatting materiaalkosten nieuwbouw woning

Bericht door mistertb »

Beste lezers,

Mijn vriendin en ik willen een huis bouwen op een stuk grond van 420m2. Voor de bouw hebben we ongeveer 100.000 / 120.000 euro te besteden. Het voordeel is dat we geen aannemer hoeven in te huren omdat we het huis zelf gaan bouwen (familie die altijd in de bouw heeft gewerkt). Helaas hebben we geen idee van de materiaalkosten die bij een huis komen kijken.

We willen graag een huis van +-12x9 incl. garage met carport. Boven willen we 3/4 slaapkamers en een echte zolder (evt met schuin dak). In principe hoeft het huis enkel woonbaar te worden van bovenstaand budget, een keuken en badkamer zijn dus niet direct nodig, een simpel gasstel met aanrecht en een douchebak en wasbak is voldoende, binnen enkele jaren is er geld om de rest te realiseren.

Overal op internet staan prijzen van globale bouwkosten incl aannemer. Aangezien deze laatste het duurste van het huis is, zou ik graag weten wat ik moet aanhouden voor alleen materiaalkosten. Ik heb nu geen idee, het kan 100.000 euro zijn maar ook 300.000, wie helpt?

Graag iets in de trant van:
Fundering: ... a ....
Riolering: ... a ...
Stenen binnenmuur: ....
stenen buitenmuur: ....
Cement + silo: ...
enz. enz. :D

Bedankt!
Herman

Re: Schatting materiaalkosten nieuwbouw woning

Bericht door Herman »

Voor een fundering zal je toch moeten aangeven waar de woning komt. Waar ik woon moet je eerst een stuk of 50 palen van 20 meter de grond in rammen. In andere delen van Nederland schep je het gras een beetje weg en je kan beton storten... Dat maakt nogal een beetje verschil.
Inactief account
mistertb

Bericht door mistertb »

Hoi Herman,

Bedankt voor je reactie. Het gaat om Made (boven Breda). De grond bestaat voornamelijk uit Klei en zand. Ik heb me laten vertellen dat klei een prima ondergrond is. Het "gras een beetje wegscheppen" zal dus voldoende zijn :wink: .

Eigenlijk is mijn vraag op dit moment een stuk simpeler geworden.

Kan ik een fatsoenlijke woning bouwen zoals eerder beschreven voor 100.000 euro aan materiaalkosten?

Ik heb het dan alleen over de casco bouw + bewoonbaar maken dmv simpele douche en keuken. Zaken als de carport kunnen eventueel later nog worden aangebouwd (de gaten voor de balken zullen tijdelijk met piepschuim e.d. gedicht worden).
Vastgoedservice

Bericht door Vastgoedservice »

Voor een globale inschatting kun je uitgaan van ongeveer 500 euro per m3. Dit is dan exclusief de grond, inrichting, advieskosten, tuin, keuken, leges, etc. Ook is dit wel afhankelijk van het afwerkingsniveau. Je kunt je voorstellen dat een woning met gouden kranen duurder zal zijn per m3, dan een woning met een "normale" inrichting. Dit is wel gebaseerd op grotendeels uitbesteden van de werkzaamheden.

Afhankelijk van je gewenste m3, kun je nu de prijs al grof bepalen. Wil je een meer gedetailleerde prijsopgave, dan zal je met je ontwerp eens naar een calculator moeten gaan, om een budgetprijs te laten berekenen.
Ontzorgen van Ontwerp tot Oplevering

http://www.vastgoedservice.com