Condens problemen stacaravanaanbouw met metalen golfplaten d

jlebbink

Condens problemen stacaravanaanbouw met metalen golfplaten d

Bericht door jlebbink »

Ik heb een stacaravan met aanbouw. Deze aanbouw heeft een metalen hellend golfplatendak. (kleine golf).
Deze platen liggen op ribben 4x7. Tussen deze ribben heb ik steenwolplaten geplaatst. De golf openingen aan de lage kant heb ik afgedicht met purschuim.Daaronder als plafond kunststof schroten. Door de helling van het dak heb ik nu in de winterperiode stevig vochtproblemen op de wanden aan de lage kant van het hellend dak. Deze wanden hebben aan de buitenkant rabatdelen, naar binnen toe geisoleerd met steenwollen platen en daar overheen (voorheen) mooie schroten van mdf geschikt voor vochtige ruimtes.
Hoe ga ik dit probleem aanpakken zonder de hele aanbouw te moeten slopen? Het schroten plafond is eenvoudig weg te halen en opnieuw te gebruiken. De wand is ook wel weg te halen, want die moet toch worden vernieuwd.
Heeft het nut alle isolatie onder de golfplaten weg te halen en de pur afdichting te verwijderen, of moet ik het anders aanpakken en dampfolie tussen de kunsstof plafondschroten en isolatie aanbrengen? Wat is wijsheid?

Jan Lebbink
jlebbink

Re: Condens problemen stacaravanaanbouw met metalen golfplaten d

Bericht door jlebbink »

Is er nu niemand die mij een advies kan geven?

Jan lebbink
jlebbink

Bericht door jlebbink »

Wat is verstandig?

Heeft het nut alle isolatie onder de golfplaten weg te halen en de pur afdichting te verwijderen, of moet ik het anders aanpakken en alles afdichten en dampfolie tussen de kunsstof plafondschroten en isolatie aanbrengen? Wat is wijsheid?

Jan Lebbink
HollandGroep

Bericht door HollandGroep »

Beste Jan,

Ik neem aan dat de dakconstructie waterdicht is en dat er dus ter plaatse van de plaatoverlappen en schroefpunten geen hemelwater binnen komt.
De oorzaak is in dat geval te wijten aan condensatie.

Condensatie aan metalen golfplaten kan op 2 manieren worden veroorzaakt:

Oorzaak 1: een warme luchtstroom (met een hogere relatieve vochtigheid) van binnen naar buiten. Omdat de metalen golfplaten dampdicht zijn zal de warme, vochtige lucht, die van binnen naar buiten stroomt, tegen de onderzijde van de metalen platen afkoelen en zal er condensatie optreden. Dit lossen wij normaliter op door aan de binnenzijde, tussen de schroten en het dakbeschot, dus aan de binnenzijde van het geisoleerde dak een dampdichte folie aan te brengen.

Oorzaak 2: condensatie van vochtige buitenlucht op de metalen platen als gevolg van nachtelijke uitstraling. Condensatie door nachtelijke uitstraling treedt op doordat de beplating kouder wordt dan de buitenlucht en de lucht in de spouw. Condensvocht dat aan de buitenzijde van de plaat ontstaat is niet schadelijk en wordt net als hemelwater afgevoerd naar de goot. Condensvocht aan de binnenzijde van de beplating ontstaat wanneer de spouw wordt geventileerd, hoe meer ventilatie hoe groter de hoeveelheid condensvocht. De mate van condensatie tegen de binnenzijde van de beplating is dus te beperken door de luchtspouw slechts beperkt te beluchten. c.q. door de profilering met speciaal daarvoor bestemd profielband af te dichten. Echter, een gesloten luchtspouw betekent ook dat condensvocht uit oorzaak 1 niet kan worden afgevoerd. Het beste is dus om de luchtspouw zwak te ventileren en het condensvocht deugdelijk af te voeren. Als aanvullende maatregel kan daarvoor tussen de metalen dakplaat en de dakconstructie een damp-open, waterdichte folie of een zgn. (anti-condens) structuurmat aan te brengen.

Ik hoop dat je wat aan deze informatie hebt en, afhankelijk van de oorzaak, de juiste maatregelen kunt treffen.

mvrgr.

Arjen Peek
www.HollandGroep.nl Metaalbouwsystemen op maat !
jlebbink

Bericht door jlebbink »

Arjen,
Mijn dank is groot voor deze informatie. Hier kan ik wat mee.

Jan