Uitbouw aan mijn bestaande woning !!

Forumlid

Uitbouw aan mijn bestaande woning !!

Bericht door Forumlid »

Bij deze mijn vraag:

Wij willen tussen 2 bestaande bijkeukens van 4 meter diep een uitbouw maken van de woonkamer. De 2 bestaande muren worden 60cm verhoogd en hier wordt een platdak op gelegd. Achter de bestaande bijkeuken wordt een nieuwe bijkeuken geplaatst van 1.64 d x 2.50 b.
De hoogte van dit alles wordt gelijk gesteld op 2.70m. Onder het huidige pand zitten heipalen. De 2 muren die 60cm verhoogd worden zijn dus onderheid. Nu meld de constructeur ons dat hier 6 heipalen van 14 meter onder geplaatst moeten worden. 4 onder de verlening kamer en 2 onder de nieuwe bijkeuken. De aannemer geeft aan dat hij 7 gaten maakt in de bestaande fundering hier een ijzerwerk in zet en dan laat vollopen met beton. De betonnen plaat wordt 30cm dik incl. ijzerwerk en aan het einde komt een balk van 70cm beton. Dit zelfde wil hij toepassen bij de nieuwe bijkeuken.

Wie kan mij vertellen wie er gelijk heeft of wat voor problemen dat ik kan verwachten volgens de contructie van de aannemer.

Ten 2e wat zijn de kosten +/- voor een heipaal van 14 meter.

Gaarne jullie reactie.

Alvast bedankt,

Walter
Rick

Bericht door Rick »

Ik denk dat het zonder heipalen niet mogelijk is, maar begrijp je de aannemer wel goed ?
Het is hier geen geval van of of maar en en. Als de constructeur meld dat er 6 heipalen van 14 meter geslagen moeten worden moet je je aaraan houden.
Hetgeen de aannemer bedoelt is het met chemische ankers verlijmen van de wapeningskorven aan de bestaande fundering.

Even als voorbeeld de nieuwe bijkeuken, hier komen 2 palen onder, probeer maar eens een vierkante doos stabiel te krijgen op 2 punten (zelfde principe), je moet dus naast de twee palen ook gaan koppelen aan de bestaande fundering. D.m.v. de chemische verankering die de aannemer noemt.

Wat betreft de prijs van een heipaal, dit moet je even doorrekenen, je hebt bij heipalen te maken met erg hoge vaste kosten t.o.v. de palen.

Vaste kosten aan-afvoer heistelling 400 euro per meter paal 40 euro
Stalen buis-palen rond 168
Afbeelding
Tegelmonster of tegelmonsters makkelijk bestellen voor architect of professional.