ik heb een vraagje
savonds en snachts als het vriest
horen wij harde knallen die het huis maakt
soms trilt het ervan
het is een huis uit de jaren 60 met een plat dak
weet iemand waar die knallen vandaan komen of hoe ze ontstaan
knalt
- Herman
Dat komt door krimp en uitzetting in de constructie. Waarschijnlijk is ligt er ergens hout op hout, waar een klein beetje beweging in kan zitten. De bovenste balk krimpt wat door de kou (en de droogte) en op den duur is de kracht van het krimpen groter dan de wrijving tussen de balken. Dan schiet de ene balk een heel klein beetje over de andere balk, gepaard gaande met een flinke knal.
Je hoeft je echter geen zorgen te maken. de beweging waar ik het over heb, is kleiner dan een mm, vaak zelfs nog geen halve millimeter. Je huis valt dus niet uitelkaar.
Ik ken twee voorbeelden waar je die knallen ook hoort: Houten boten die in de winter in een loods worden opgeslagen, kunnen behoorlijk "praten". Soms zo erg, dat het op geweerschoten lijkt.
Tweede is een gletsjer. Als je in een gletsjerspleet hangt, dan heb je geen last van buitengeluiden, en hoor je de gletsjer glijden. Dit maakt een zingend, en soms knallend geluid.
Je hoeft je echter geen zorgen te maken. de beweging waar ik het over heb, is kleiner dan een mm, vaak zelfs nog geen halve millimeter. Je huis valt dus niet uitelkaar.
Ik ken twee voorbeelden waar je die knallen ook hoort: Houten boten die in de winter in een loods worden opgeslagen, kunnen behoorlijk "praten". Soms zo erg, dat het op geweerschoten lijkt.
Tweede is een gletsjer. Als je in een gletsjerspleet hangt, dan heb je geen last van buitengeluiden, en hoor je de gletsjer glijden. Dit maakt een zingend, en soms knallend geluid.