passtuk

kok

passtuk

Bericht door kok »

hallo
wie weet waarom als je een vloertje gaat tegelen er vanuit word gegaan dat je aan beide zijkanten van de vloer zg passtukken liggen
en er word aangeraden om die passtukken iets groter dan de helft van een tegel te houden?
het is toch veel handiger om als je toch tegelt om iig aan een kant met hele tegels te werken en aan de andere kant evt een passtuk
of zie ik iets over het hoofd ?
Rick

Bericht door Rick »

DE symmetrie van het tegelwerk.

Stel je het volgende voor.

Een vloer met 20x20 tegels en je komt uit op een eindstuk van 5 cm. Als je gaat verdelen heb je links en rechts een tegel van 17,5 , dit staat veel mooier.
Afbeelding
Tegelmonster of tegelmonsters makkelijk bestellen voor architect of professional.
Manus

Bericht door Manus »

Plus dat het vrijwel nooit zo is dat muren perfect haaks lopen.
Ook al zou je met je 20x20 tegels precies uitkomen, dat is het meestal zo dat er ergens wel een muur verloopt, en dan krijg je aan de rand dus een voeg die steeds breder wordt. Mogelijk zelf zo breed dat je moet besluiten om er alsnog een passtukje in te plaatsen.
Dat is dus geen gezicht.
Stel een muur verloopt 1 cm.
Een voeg die eerst 4 mm is, en oploopt naar 14 mm ziet er niet uit, dat is meer dan 3 keer zo breed.
Een pastegel die oploopt van 10 naar 11 cm - dat valt nauwelijks op, dat is maar 10 % breder.
Herman

Bericht door Herman »

Mijn oude badkamer was "Zeeuws" getegeld. Je begint in een hoek met een hele tegel, tegelt door naar de andere kant, wat je afsnijdt, daar begin je weer mee op de naastliggende muur. Zelfs als dat stukje maar 2 cm breed is.

De tegelaar heeft waarschijnlijk slechts een halve tegel als afval overgehouden. De resterende tegels mocht hij zeker terugbrengen...

Resultaat: Het zag er werkelijk niet uit. En als het nou waterdicht was geweest en vast had gezeten... Toen ik begon te slopen, had ik de tegels in 15 minuten compleet gestript. (hele delen zaten toch al compleet los).
Inactief account