ik ben persoonlijk dol op barokke en gekke meubeltjes uit oude tijden. Zelf ben ik dan ook in het bezit van een barok bankstel met ingeweven stof (origineel) Ik heb echter wel eens houtwerk opgeknapt van een stoel en deze daarna geverfd. Ik heb gemerkt dat als je met ammoniak het houtwerk behandeld en daarna voorzichtig schuurt waar je bij kunt. Weer afnemen met ammoniak. Vervolgens grondverver en aflakken. Voor een min of meer "authentieke look" is het het beste om te werken met 3 kleuren in de zelfde tint (het zogehete ton sur ton) aan de gang gaan met een blikje alcyd goud of zilververf is buiten zonde, gewoon lelijk. Koop dan gewoon een mooie replica.
http://www.kijkbijfrancine.nl/stoelen.htm
Mijn werkwijze voor barok met lelijk hout waarvan ik denk dat opknappen hem beter maakt is: 1. bij de mengbalie de stalen bekijken, vraag vooral ook naar de stalen "metallic lakverf".
2. 3 kleuren uitzoeken.
3. De donkerste als eerste dekkende laag opbrengen.
4. Daarna, de op een na donkerste opbrengen op de wat dieper gelegen gedeelten.
5. vervolgens met de lichtste vef, highlightaccenten aanbrengen op de uitstekende delen van het houstnijwerk.
Echter als de barokbank nog glimmend in de lak staat en het hout is (nagenoeg) onbeschadigd, zou ik het ten alle tijden zo laten en werken met bv een paneel in een contrastkleur achter de bank. Het leuke daaraan is dat je het met enige regelmaat kunt veranderen, nieuw behangetje, schreeuwende verf (leuk zijn vooral de schoolbordverven in knalkleuren voor een studentikoos effect)